Jakobsen privatimporterte sin Bürstner Aviano 870 ny fra Tyskland i fjor sommer.

– Jeg mener helt bestemt at dette er et ledd i å begrense privatimporten som går ut over deres marked, sier Jakobsen til VG.

– Samme behandling

Silsand-mannen betalte over 1.000 kroner for fukttesten som denne uken ble utført hos en lokal forhandler, som blant annet fører Bürstner-bobiler.

Men da han ba om å få godkjentstempel i serviceheftet som bevis, fikk han nei.

– Som privatimportør er jeg klar over at jeg må forholde meg til den tyske forhandleren. Men jeg har ikke krevd noe gratis her. Jeg har kjøpt en tjeneste, og da skal jeg ha samme behandling som alle de andre som har betalt for samme tjeneste, mener bobileieren.

Hvis han skal ha stempel i serviceheftet må han sende det til sin tyske forhandler sammen med papirene på at fukttesten er utført, og håpe at han godtar dette som dokumentasjon.

Ansvar

Alternativet er å kjøre til Tyskland og utføre en ny test der.

Odd Askjem, leder i Norges Caravanbransjeforbund (NCB), bekrefter praksisen. Og begrunner den på følgende måte:

– Hvis vi utfører fukttesten og setter vårt godkjentstempel i serviceboka, påtar vi oss et ansvar vi ikke vil ha, sier Askjem til VG.

– La oss si han får utført en ny fukttest hos en annen forhandler året etter, og det oppdages skader som reiser tvil om den forrige fukttesten som ble utført. Da blir de norske forhandlerne brakt inn i et ansvarsforhold man ikke ønsker å være i.

– I dette tilfellet burde forhandler før fukttesten ble gjennomført opplyst om at de ikke kan stemple serviceheftet. I min bedrift ønsker vi heller ikke å utføre fukttester på importerte bobiler, opplyser Askjem, som selv er bobilforhandler.

-Svada

Jakobsen skjønner ikke argumentasjonen.

– Dette fremstår som svada. Den norske forhandleren skal selvsagt kun godkjenne selve fukttesten. Hadde det blitt funnet fukt, ville det blitt en sak mellom meg og den tyske forhandleren. Bobilforhandlerne oppfører seg som bilforhandlerne gjorde for 20 år siden, sier Jakobsen.

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa skjønner bobilforhandlernes vegring mot å sette sitt godkjentstempel i serviceheftet. Han bekrefter også at de har loven på sin side.

Garantien er i utgangspunktet en frivillig avtale mellom kjøper og forhandleren i Tyskland, og det er tysk forbrukerlovgivning som gjelder.

– Jeg kan forstå vegringen, men samtidig må det være mulig å utføre slike fukttester i Norge. At man kun garanterer for selve fukttesten man er utført, uten at man tar på seg ansvaret for bobilens tilstand som sådan. Hvis bransjen vil, kan de få det til. Det er det man har advokater til, sier Wiik til VG.