– I hele 2012 har vi solgt busser, og brukt masse kapasitet på å finne kjøpere og få en viss pris for vognparken, sier daglig leder Hege Pedersen i Cominor AS til avisa Fremover.

Bussene har blitt solgt fordi selskapet tapte kampen om bybussrutene i Tromsø. Ifølge den daglige lederen er det vanskelig å selge brukte busser i Norge. Derfor er mange av bussene solgt til Øst-Europa.

– Der er ikke betalingsviljen så stor. Man har solgt bussene for mindre enn driftsverdi, sier Pedersen til avisa.

– Vi har solgt mange busser til Estland. De eldste gikk for alt mellom 10.000 til 50.000 kroner. Se nyere bussene, 2007 – og 2008-modeller, har gått for mellom 200.000 og 250.000 kroner. Det er jo nærmest galskap, sier Pedersen, som mener bussene fint kunne gått i drift i Nord-Norge hvis selskapet hadde hatt aktivitet å bruke de i.

Cominor, som har hovedkontor på Finnsnes, gikk med et underskudd på sju millioner kroner i fjor, og er gjennom AS Tirb mest eid av Hurtigruten ASA (71,3 prosent) og Lenvik kommune (10,4 prosent).

Ikke rett. Daglig leder Hege Pedersen i Cominor As synes det er galskap at nye busser er solgt på billigsalg. — De kunne fint gått her oppe, sier hun til Fremover. Foto: Preben Olsen