Nok en gang forsøker Internettopplysningen AS å narre til seg penger fra intetanende «kunder». Denne gangen fra nærbutikker rundt om i Nord-Norge.

– Det er bare juks og fanteri. Man får absolutt ingen ting igjen for pengene. Dessuten er det snakk om mye penger for en liten nærbutikk, sier Per-Willy Knutsen. Nå advarer han andre nærbutikker om Internettopplysningen og deres pågående salsgmetoder. Det er ikke første gang det advares mot Internettopplysningen AS sine metoder. Et kjapt google-søk viser at firmaet har vært involvert i en rekke saker, søksmål og politianmeldelser fra alle kanter av landet de siste årene.

Forpliktende avtale

Det var torsdag i forrige uke at en selger fra Internettopplysningen tok kontakt med Joker Salangsverket på Medby i Salangen. Det var Lisbeth Aamo Knutsen som tok telefon, og der ble hun møtt av en svært så hyggelig, kvinnelig selger.

– Jeg ante ingen ting om dette firmaet. Hun la det frem som at dette var avtale alle Joker-butikker måtte inngå da de var en del av Norgesgruppen, og som Internettopplysningen hadde en avtale med, forteller Aamo Knutsen til Folkebladet. I avtalen som ble fremlagt den intetanende butikkinnehaveren dreide det seg om at Joker-butikken ville havne i søkeregisteret til Internettopplysningen. Dess mer man betalte, dess høyere opp på trefflisten ville man komme.

Lurer butikkene

Like etter samtalen med selgeren kom det en e-post med en oppfordring om å bekrefte avtalen tilbake på e-post. Da ringte alarmbjellene hos kjøpmann Per-Willy Knutsen. Han bekreftet ikke e-posten.

Kort etter fikk han i tillegg en telefon fra sin distriktssjef. Det viste seg at samme firmaet hadde gjort en lignende henvendelse til Joker i Øverbygd, men i tillegg med påstand om at Joker Salangsverket allerede hadde inngått en avtale verdt 8.000 kroner.

– De er så sleipe. De prøver i tillegg å sette butikkene opp mot hverandre, og lure oss inn i avtaler, sier Knutsen.

Kerstin Rubbås ved Joker Rundhaug i Øverbygd bekrefter henvendelsen.

– Vi fikk telefon på fredag fra samme firma, der selgeren opplyste at Joker Salangsverket og Joker Kirkenes allerede hadde inngått avtale, samt oppgradert den. Jeg reagert umiddelbart og skjønte at det her stemmer ikke. Derfor ba jeg om at de sendte alt på e-post før vi godkjente noe som helst, forteller Rubbås, som heller ikke har inngått noen avtale med Internettopplysningen.

Regning i posten

Som om ikke det var nok fikk Joker Salangsverket en regning pålydende 6.281 kroner fra Internettopplysningen lørdag, to dager etter telefonhenvendelsen.

– Jeg tviler ikke på at de har kontaktet en rekke andre småbutikker i andre kjeder også. Jeg vil advare alle mot dette firmaet. Det er rett og slett bare lureri, slår Knutsen fast.

Driftsleder for Joker region nord, Gaute Vik, bekrefter at flere Joker-butikker i Nord-Norge har fått den samme henvendelsen.

– Det er mange som prøver å livnære seg på internettsalg, og som tydeligvis er godt trent i faget. Våre butikker har ingen forpliktende avtaler gjennom Norgesgruppen til å inngå slike avtaler. Vi har våre egne kanaler. Det er derfor viktig at våre butikker får vite at dette er ikke noe de trenger, og at de ikke går på bløffen, avslutter Vik. Det lyktes ikke Folkebladet å komme i kontakt med Internettopplysningen AS i helga.