Tips Folkebladet

  • SMS/MMS til 2399 med kodeord FB TIPS
  • Epost: tips@folkebladet.no
  • Telefon: Tips Folkebladet 24 timer i døgnet på 77 85 20 20
  • Folkebladet honorerer tips med Flax-lodd

Hercules-styrt under øvelse

Også under vinterøvelsen for 46 år siden havarerte et Hercules-fly. Den gang styrtet et fly i Svanfjell på Senja.

 

Det er altså ikke første gang at et Hercules-fly havarerer under deltakele i vinterøvelse i Troms. Ifølge Norsk Luftfartshistorie var det en C-130 Hercules som styrtet på Senja.

Det var natt til 20. mars 1966, i forbindelse med den store militærøvelesn Winter Express 66, at tragedien skjedde. Alle sju personene som var ombord i flyet omkom den gang.

Se avisutklipp fra tragedien på Svanfjell i 1966

Ifølge flere personer som tok kontakt med Folkebladet fredag var det omtrent samme værforhold den gangen.

Omtrent samme

Det var rundt 0 grader, snø vind og sludd, altså omtrent samme været som da Hercules-flyet forsvant fra radaren mellom Evenes og Kiruna torsdag ettermiddag. I prinsippet var også begge flyene av samme type, selv om det nye flyet som ble meldt savnet torsdag selvsagt var utstyrt etter dagens moderne tekniske standard.

Flyet som styrtet i Svanfjell i 1966 var av typen C-130 B Hercules og var tilhørende 313 Transport Wing i Kansas, USA og var bygget i 1961. Hercules-flyet "Siv", som forsvant i Sverige, hadde betegnelsen C-130 J og var nytt.

Skulle til Bardufoss

Ulykkesflyet i 1966 kom fra Eureux i Frankrike og skulle lande på Bardufoss for å hente soldater som hadde deltatt i vinterøvelsen i Troms.

Ulykken skjedde rundt klokka 01.30 på natta til søndag 20. mars 1966. Det var snøbyger i området og en temperatur rundt 0 grader. Det var under nedstigning til Bardufoss at det gikk galt.

Ifølge havarikommisjonen den gang gjorde mannskapet på flyet en skjebnesvanger feil, ved å lese den gitte høydeklareringa feil. Og radarkontrolløren på Bardufoss skal ikke ha oppfattet den fatale feilen da klareringa ble lest tilbake. Ved havariet omkom hele besetninga, fem offiserer og to menige. Alle var amerikanske statsborgere.

Vanskelig leting også da

Flyet ble funnet etter litt over ett døgn av en redningspatrulje fra Bardufoss flystasjon under ledelse av daværende løytnant William Engseth. De omkomne måtte graves ut av snøen og redningsopeasjonen var både anstrengende og vanskelig. De omkomne ble fløyet fra Bardufoss 23. mars og via Wiesbaden i Tyskland hjem til USA, heter det i historikken til Norsk Luftfartshistorie.

I Folkebladet 21. mars 1966 stod det å lese: " Sørøst-Senja var i går i høyeste alarmberedskap, etter at det ble meldt om et savnet amerikansk transportfly som var på vei fra Frankrike til Bardufoss for å hente italienske soldater som hadde deltatt på øvelse Winter Express". Dagen etter, 22. mars, kunne Folkebladet fortelle at vraket var funnet og sju personer var omkommet.

I bildespesialen kan du se at både Folkebladet og The New York Times omtalte Hercules-styrten på Senja i 1966.

(Folkebladet.no)

Si din mening: Du er hjertelig velkommen til å kommentere denne artikkelen. Du må bruke din Facebook-innlogging for å kunne kommentere. Upassende og injurierende innlegg vil bli slettet! Hele debatter kan også bli fjernet uten forvarsel.Varsle om upassende innlegg her