SIFJORD: Troms fylkeskommune tar et storløft for å sikre og oppgradere tunneler. Parallelt jobbes det nå med bergsikring både i Skalandtunnelen, Sifjordurtunnelen og Bjørgatunnelen. Totalt vil kostnadene beløpe seg til 80 millioner kroner.

Bakgrunnen er sikkerhetskrav fra EU, som tilsier at de elektriske anleggene må skiftes ut. Men før dette kan gjøres må det bergsikring til. Dette arbeidet omfatter fjerning av farlige steiner og bolting i tunneltaket, samt montering av PE-skum-matter. Mattene skal til slutt brannsikres ved påføring av et åtte centimeter tykt lag med sprutbetong.

I Sifjordurtunnelen blir i tillegg 500 meter med bølgeblikkplater fjernet og erstattet med PE-skum.

Utførende entreprenør er Kongsberg-firmaet BMO Tunnelsikring. Det er ennå ikke antatt entreprenør for elektroarbeidene.

– Vi er glad for at Troms fylkeskommune har prioritert å få gjort noe med tunnelene. Arbeidet er i høyeste påkrevd, sier tunnelforvalter og byggeleder i Statens vegvesen, Geir Larsen.

Stengningstider

Som følge av arbeidet er Bjørgatunnelen og Skalandtunnelen nattestengt og bilistene henvist til omkjøringsveier.

– Når det gjelder Sifjorduretunnelen ber vi folk om å ringe 175 for å høre når tunnelen er åpen. Tunnelen kan også ferdes fritt så lenge det ikke står trafikkvakter ved åpningene. Bussen som kjører skoleelever fra Medby og Grunnfarnes på søndagene vil også bli sluppet gjennom, opplyser Geir Larsen.

For tur

De neste tunnelene som står for tur til å bli utbedret, ifølge Larsen, er Flakstadvågtunnelen, Grunnfarnstunnelen, Steinfjordtunnelen og Fjordgårdtunnelen.

– Planen er å utbedre tre tunneler hvert år framover, sier Geir Larsen.