HUSØY: Båten er bygget av Selfa og batteriteknologien levert av tyske Siemens. I helga ble den grønnlakkerte nyvinningen vist fram av verftet under Husøydagan. Mange benyttet sjansen til å få seg en prøvetur om bord i farkosten som skiller seg ut ved at du ikke hører en eneste motorlyd eller kjenner noe lukt av eksos.

– Å gå med denne båten kan best beskrives som en merkelig opplevelse, siden den er så stille. Du hører ikke annet enn litt summing fra generatoren. Det blir fint å kunne jobbe på dekk og slippe støy fra motoren. Både for arbeidsmiljøet om bord og for det globale miljøet er denne sjarken bra, sier Bent Gabrielsen.

Risiko

Karlsøy-fiskeren er klar over at han tar en risiko ved å være den første til å satse på en el-sjark. Båten har kostet ham mellom 5-6 millioner kroner, omtrent det samme som en tilsvarende sjark drevet med fossilt brennstoff ville kostet. Gabrielsen roser Innovasjon Norge for å ha vært med og ytt tilskudd som avlaster han litt for risikoen.

– Hvis alt fungerer problemfritt har jeg tro på at jeg skal lande på føttene. Så langt ser det bra ut. Selfa og Siemens er en god match og borger for at det er kvalitet som er levert. Batteriteknologien er den samme som fra før er brukt om bord i den el-drevne ferga «Ampér».

Sparer mye diesel

Batterikapasiteten om bord i «Karoline», som sjarken skal hete, er på 198 kW. Effekten gir båten en toppfart på rundt ni mil.

– Med fulladede batterier kan jeg bruke sjarken i fire til ti timer før det er nødvendig med ny lading. Batteripakken er sagt å skulle å ha en levetid på 10.000 ladinger totalt, med andre ord like lenge som det tar å slite ut en fossil sjark, sier Gabrielsen.

Sjarken er utstyrt med en dieseldrevet generator som kan brukes til å lade batteriene til havs. Dieseltanken om bord er på bare 500 liter. Mer trenges ikke.

– Jeg regner med å bruke cirka 30 liter diesel på hvert sjøvær for å lade batteriene. Med kun dieseldrift ville jeg normalt ha brukt 200-300 liter per sjøvær.

I land koster det en 50-lapp å plugge kontakten i veggen og topplade batteriene.

Gabrielsen, som tidligere har vært ordfører i Karlsøy for Ap, synes det er bra at han kan bidra til å få ned utslippene.

– Men sjarkflåten er jo ganske miljøvennlig fra før — er det her man bør starte?

– En plass må man begynne. Noen må gå foran og vise vei. Samme teknologi som er benyttet om bord i denne sjarken, kan også benyttes av trålere. Spesielt har teknologien et stort potensial innafor oppdrett, hvor båtene kan ligge med landstrøm i store deler av tida, sier Bent Gabrielsen.

De skal være to mann om bord og drifta skal foregå med garn.

HAV-TESLA: Fiskeri- og kystminister Elisabeth Aspaker synes det er storveies at fiskeflåten blir mer miljøvennlig. Hun kalte den grønne sjarken for «havets svar på Tesla». Foto: Stian André Lund