FINNSNES: Fylkesråden for samferdsel er noe mer nøktern i etterlysninga av større og bedre båter, enn fylkesrådskollega Line Miriam Sandberg (FrP) og fylkestingsrepresentant Edvin Eriksen (SV).

Regjering og storting har vedtatt endringer av inntektssystemet, som gjør at Troms Fylkeskommune får cirka 90 millioner mindre i året fra 2019 til drift av båt og fergetilbudet, sier Prestbakmo.

I dag bruker fylket rundt 300 millioner kroner på båt og fergetilbudet, ifølge fylkesråden.

– Det betyr at når mange av dagens kollektivkontrakter skal ut på anbud om et par år, er vi tvunget til å se på hvordan dette kan gjøres best mulig. Samtidig har vi fått beskjed fra Regjering og Storting om å gjøre dette for 90 millioner mindre i året. Alternativt må vi da ta midler fra bussdrift, veivedlikehold og så videre, sier Prestbakmo, som samtidig kritiserer at sentralmyndighetene skal gi mer til kollektivtrafikken sørpå, for så å gi mindre til distriktene.

– Adskillig bedre

Prestbakmo sier han deler engasjementet fra Line Miriam Sandberg (FrP) og Edvin Eriksen (SV) om et bedre hurtigbåttilbud mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø.

– Noen fakta må derimot på bordet om dagens hurtigbåttilbud. Dagens hurtigbåter hadde betydelige utfordringer den første tida, men det er riktig å si dette har gått adskillig bedre de siste par årene, noe også trafikktallene viser, sier Prestbakmo.

Edvin Eriksen mener fylkesråden var negativt i sitt svar på fylkestinget, hvor Eriksen etterlyste nye og bedre båter på ruta når den skal ut på anbud.

– Jeg har som Fylkesråd for samferdsel siden januar 2014 vært opptatt av at vi måtte få dagens tilbud til å fungere så godt som mulig innenfor gjeldene kontrakt, og så se framover mot neste anbudsrunde. Det var også mitt utgangspunkt i svaret til Eriksen (SV) i fylkestinget i juni. Dagens kontrakter evalueres, kontraktsform vurderes og man skal se på krav til materiell  med mer. Jeg avviste ingenting når det kommer til hva slags båter man skulle etterspørre i fremtida, svarer Prestbakmo på kritikken fra Eriksen.

Jobber med anbud

Anbudsarbeidet skal være starta gjennom blant annet dialogkonferanser.

– Troms Fylkestrafikk og Fylkeskommunen har fått innspill fra buss-, båt- og fergeaktørene for en måned siden. Dette arbeidet vil fortsette framover og Fylkestinget skal i desember behandle en kollektivplan for hele fylket som vil legge viktige premisser, opplyser Prestbakmo.