FINNSNES: Fylkesråden for samferdsel er noe mer nøktern i etterlysninga av større og bedre båter, enn fylkesrådskollega Line Miriam Sandberg (FrP) og fylkestingsrepresentant Edvin Eriksen (SV).
– Regjering og storting har vedtatt endringer av inntektssystemet, som gjør at Troms Fylkeskommune får cirka 90 millioner mindre i året fra 2019 til drift av båt og fergetilbudet, sier Prestbakmo.
I dag bruker fylket rundt 300 millioner kroner på båt og fergetilbudet, ifølge fylkesråden.
– Det betyr at når mange av dagens kollektivkontrakter skal ut på anbud om et par år, er vi tvunget til å se på hvordan dette kan gjøres best mulig. Samtidig har vi fått beskjed fra Regjering og Storting om å gjøre dette for 90 millioner mindre i året. Alternativt må vi da ta midler fra bussdrift, veivedlikehold og så videre, sier Prestbakmo, som samtidig kritiserer at sentralmyndighetene skal gi mer til kollektivtrafikken sørpå, for så å gi mindre til distriktene.
– Adskillig bedre
Prestbakmo sier han deler engasjementet fra Line Miriam Sandberg (FrP) og Edvin Eriksen (SV) om et bedre hurtigbåttilbud mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø.
Stempler FrP-utspill som merkelig
Håper på mer brukervennlige hurtigbåter
– Noen fakta må derimot på bordet om dagens hurtigbåttilbud. Dagens hurtigbåter hadde betydelige utfordringer den første tida, men det er riktig å si dette har gått adskillig bedre de siste par årene, noe også trafikktallene viser, sier Prestbakmo.
Edvin Eriksen mener fylkesråden var negativt i sitt svar på fylkestinget, hvor Eriksen etterlyste nye og bedre båter på ruta når den skal ut på anbud.
– Jeg har som Fylkesråd for samferdsel siden januar 2014 vært opptatt av at vi måtte få dagens tilbud til å fungere så godt som mulig innenfor gjeldene kontrakt, og så se framover mot neste anbudsrunde. Det var også mitt utgangspunkt i svaret til Eriksen (SV) i fylkestinget i juni. Dagens kontrakter evalueres, kontraktsform vurderes og man skal se på krav til materiell med mer. Jeg avviste ingenting når det kommer til hva slags båter man skulle etterspørre i fremtida, svarer Prestbakmo på kritikken fra Eriksen.
Jobber med anbud
Anbudsarbeidet skal være starta gjennom blant annet dialogkonferanser.
– Troms Fylkestrafikk og Fylkeskommunen har fått innspill fra buss-, båt- og fergeaktørene for en måned siden. Dette arbeidet vil fortsette framover og Fylkestinget skal i desember behandle en kollektivplan for hele fylket som vil legge viktige premisser, opplyser Prestbakmo.