BRØSTADBOTN: Sissel Ramfjord Paulsen i Dyrøymat AS har sett på tallene siden samlokaliseringen med den nye Prix-butikken 18. juni i år.

Dobla kundetallene

– Hvis vi sammenligner tallene i perioden 18. juni til 6. juli i fjor har vi hatt en økning på 93 prosent i forhold til antall kunder. Og vi har i samme periode økt omsetningen med 62 prosent, sier hun.

Et viktig mål for både Coop og Dyrøymat er å begrense handelslekkasjen til andre steder. Og med disse tallene virker det som mange så langt har valgt handle lokalt.

– Det er klart at åpninga teller mye i disse talllene. Vi ser nok ikke det samme neste år. Men uansett er dette veldig bra og et sterkt signal om at samalokaliseringen var rett for oss, sier hun.

Fornøyde kunder

Elin Tobiassen (21) har akkurat kommet hjem fra en reise i Australia over ett år. Som tidligere har hun sommerjobb på Dyrøymat.

– Vi ser at vi har hatt en betydelig økning av kunder. Det har gått bra opp, sier hun til Folkebladet.

– Hva sier kundene om butikken?

– Kundene er fornøyd. De sier det ser mye bedre ut, det er større plass og vi har et større varesortiment. I tillegg har vi fått en disk med varm mat. Det er mange som kommer hit for å kjøpe seg lunch. Og mange kommer for å få seg en god og enkel middag, sier hun.

– Det er lettvint når vi er så nært butikken. I tillegg har vi utvida åpningstidene, forteller Tobiassen.

Dyrøymat skal omgjøre tidligere utsalg til produksjon og personalrom.

Trøkk i butikken

De samme positive signalene kommer fra Prix-butikken.Butikksjefen, Terje Pedersen har ferie, men Liv Sigrid Bergheim kan fortelle at de er godt fornøyd med hvordan starten har vært i nybutikken.

– Ja, vi har ikke tall klare, men det er helt klart en økning i handelen og flere kunder. Det er bra trøkk i butikken, bedre enn forventet, sier hun.

– Og det virker som kundene er veldig godt fornøyd. Vi har også kunder kunder fra Salangen og andre nabokommuner. Det er kjempeartig, sier hun.