BOTNHAMN: – Det var veldig ubehagelig - det er sikkert, sier Graziella Garozzo til Folkebladet.

28-åringen viser med det til opplevelsen hun hadde torsdag, da hun for første gang skulle få teste ut det nye opplegget for pasienttransport. Kvinna fra Botnhamn, som stort sett hele livet har vært avhengig av slik transport, kan fortelle om et svært dårlig første møte med det nye regimet. Dette i forbindelse med at hun skulle transporteres til en fysioterapitime på Silsand.

– Jeg ble hentet med en minibuss, og vi var allerede litt i seineste laget da vi kjørte fra Botnhamn. Jeg trodde derfor ikke mine egne ører da sjåføren opplyste om at vi skulle hente fire pasienter til, forteller Garozzo.

Mistet timen

Minibussen tok runden for å plukke opp pasientene på Hundbergnes, Lysnes, Årnes og Gressmyr før turen gikk videre til Silsand. Minibussen ankom fysioterapeuten på Silsand 20 minutter etter at Garozzo var satt opp på time.

– På meg virker det som at det nye selskapet som har fått pasienttransporten er mest opptatt av statistikken om at folk er hentet og levert, men det hjelper ikke at folk er hentet og levert når det ikke er til riktig tid, understreker Garozzo.

Hun fikk ordnet seg ny fysioterapitime, nøyaktig på klokka det samme tidspunktet som det var satt opp at minibussen skulle frakte pasientene tilbake igjen. Garozzo så seg derfor rett og slett nødt til å be mora om å komme og hente henne.

– Alt i alt synes jeg opplegget er kjempedårlig. Jeg er en person som liker å være på plass til riktig tid – helst litt før, slik at folk skal slippe å vente på meg, poengterer Garozzo.

Har ikke tillitt

I tida fremover skal 28-åringen gjentatte ganger til fysioterapi på Silsand, samt at hun skal til sykehuset i Tromsø på flere kontroller. Kvinna, som sitter i rullestol, er til disse anledningene avhengig av pasienttransport.

– Jeg ser ikke for meg at dette kommer til å gå i forhold til det å skulle rekke timene. Ettersom transportselskapet kludret det til denne gangen, så stoler jeg ikke på dem overhode. Jeg fikk ikke engang en beklagelse, men bare unnskyldninger om at det var sånn det var – sjåføren forholdt seg kun til det kjørekontoret hadde kalkulert i forhold til tid, forteller Garozzo, som opplyser at hun vil sende en klage til transportselskapet.

Hun legger ikke skjul på at torsdagens opplevelse var et stort tilbakeskritt i forhold til hvordan pasienttransporten fungerte inntil 1. juli. 28-åringen understreker at drosjene i regionen, som hadde pasienttransporten før, gjorde en svært god jobb - både med tanke på informasjon, service og kompetanse.

Thomas Johansen i Stein Sørensen Persontransport opplyser at de ikke har fått noen henvendelser fra Pasientreiser angående den aktuelle turen, og derfor ikke kan kommentere saken.