SENJAHOPEN: Dermed er firmaet CR Drift ute av kontrakten etter første vinter.

Avdelingssjef Erik Espnes i Lemminkäinen bekrefter at de har byttet entreprenør, og inngått kontrakt med Reiertsen Transport. Han vil ikke si så mye om årsaken.

– Er det misnøye med jobben som er gjort som gjør at dere bytter entreprenør?

– Det har jeg ingen kommentar til, svarer Espnes og legger til:

– Det er vel ikke helt uvanlig at det innenfor en femårs-kontrakt, som vi har med Statens vegvesen om veivedlikehold på Senja, skjer at våre underentreprenører enten melder seg ut eller at vi ikke fortsetter samarbeidet.

– Krevende rode

Kontrakten som er inngått innebærer at Reiertsen Transport overtar brøytinga og vintervedlikeholdet på fylkesvei 862 fra Straumsbotn-krysset til Botnhamn-krysset, samt veiene til Bøvær, Mefjordvær og Fjordgård.

Firmaet har fra før over 30 års erfaring med å drive vintervedlikehold på yttersida.

– Dette er en krevende rode, med fjelloverganger og skredfare. Reiertsen Transport er et erfarent firma, og vi er fornøyd med kontrakten som er inngått, sier Erik Espnes.

– Fornøyd

Også Bent-Arthur Reiertsen er fornøyd.

– Det har vært greit med et «hvileår», hvor en kunne ha fri både jul og påske, men jeg ser fram til å ta fatt på jobben igjen. Brøyting er for meg blitt en livsstil, sier Reiertsen.

Alt av brøyteutstyr har han fortsatt parat.

– Jeg kommer til å bruke tre biler, pluss veihøvel og hjullaster, for å holde veiene framkommelig. Vi vil også gå over til å strø med oppvarmet sand uten tilsatt salt, i frostperioder, for å opprettholde friksjonskravet. Det er bedre enn sand tilsatt salt, som har vært brukt til nå, sier Reiertsen.

Erik Espnes vil ikke uttale seg om hva det koster å skifte entreprenør. Bent-Arthur Reiertsen sier at kontrakten i alle fall ikke er noe dårligere enn den har hatt før.

Kritikk

I vinter vanket det mye kritikk av brøytinga og strøinga på Senja. Ikke bare var flere entreprenører ferske og uten erfaring. Også lav driftsklasse på veiene (klasse D) og lang syklustid, i henhold til nye regler, bidro til at standarden ikke var optimal. En endring til høyere driftsklasse skal være på gang fra kommende vinter, uten at Folkebladet har lyktes å få det bekreftet fra vegvesenet.

Det har heller ikke lyktes Folkebladet å få en kommentar fra Chris Reiertsen i CR Drift.

Bent-Arthur Reiertsen er fornøyd med å ha fått tilbake brøytekontrakten. Foto: Vidar Bjørkli