FINNSNES: – Vi skal sloss for milliarder helt til  storting og regjering tar til vett, lover fylkesråd for samferdsel Ivar Prestbakmo (Sp).

VIL SLÅSS Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, mener forfallet på fylkesveiene bare vil fortsette. Foto: kjell solbakken, kjell solbakken

Ferske tall fra SSB viser at 61 prosent av fylkesveiene i Troms har dårlig eller svært dårlig veidekke. Andelen er økende.

– Andelen dårlig dekke i Midt-Troms ligger på cirka samme nivå som resten av fylket, opplyser fylkesråden, selv om vi reduserer andelen dårlig dekke noe gjennom tiltak i år på FV 855, FV 84, Fv 224, Fv 852, Fv 851, Fv 86 i Midt Troms. I Midt-Troms skjer faktisk nesten halvparten av årets asfaltering på fylkesveiene i Troms.

Rundt 1.800 av de 3.000 kilometerne fylkesvei i Troms har dårlig veidekke. Utregninga er kun for veidekke, og inkluderer ikke andre mangler hos veiene.

Vil ha 500 millioner

Fylkeskommunen  bruker i dag i underkant av 500 millioner kroner på drift og vedlikehold av fylkesveiene. Dette skal opprettholde dagens standard. I tillegg får fylket 100 millioner kroner i året for å bedre vedlikeholdsetterslepet.

– Jeg har sagt vi trenger 500 millioner kroner ekstra over ti år, for å løse dette etterslepet i Troms. Med dagens 100 millioner kroner i året vil det ta lang tid å løse etterslepet, bortimot 40 år. Holdes nivået konstant for lavt, som nå, vil slitasjen kunne øke etterslepet, mener Prestbakmo.

– Ikke bedre

Andelen dårlig eller svært dårlig fylkesveidekka har økt etter forvaltningsreformen, hvor Troms fylkeskommune overtok ansvaret for 1.180 kilometer vei.

– I beste fall er det naivt å tro det ville blitt bedre med omklassifisering til riksvei. Og hva da med de andre fylkesveiene ?, pengene beregnet til drift og vedlikehold av en omklassifisert fylkesvei vil staten selvfølgelig trekke inn, de blir ikke igjen hos fylkeskommunen til eventuelt andre veier. Det er den samme beregningsmodellen  på både riks og fylkesvei i hele landet, når staten beregner hvor mye som skal til for å holde ved like dagens standard på den enkelte veistrekning, sierhan.

424 millioner årlig

Fylkesveiene i Troms skulle hatt 424 millioner kroner i året etter denne nøkkelen.

- Vi bruker 484 millioner, allikevel er det som det er. Staten har en elendig beregningsmodell for hvor mye som skal brukes på vedlikehold, og som bestemmer hvor mye fylkeskommunen får tildelt fra staten til vedlikehold, mener Prestbakmo.

Han peker på at en risikerer at etterslepet øker med dagens knappe 500 millioner til drift og vedlikehold av fylkesveiene. I tillegg er det ingenting som tilsier at Regjeringen vil overta særlig mange fylkesveier med det første, i og med at det er bestemt at det skal være tre forvaltningsnivåer; kommune, fylkeskommune og stat.

Uøkonomisk

– Noen i Oslo mener  dette er samfunnsøkonomisk. Langs veiene våre går det verdier for flere titalls milliarder, som vi i Norge skal leve av. Når oljebransjen er i motbakke blir det enda viktigere med god infrastruktur, for blant annet sjømattransporten, mener Prestbakmo.