SILSAND: Før påske ble en såkalt leveranseavtale sendt fra Troms fylkeskommune til Statens Vegvesen. I denne er det blant annet lagt inn ”bestilling” på planarbeidet som skal gjennomføres i år. Og der kan man finne gang- og sykkelsti-utbygginga på Silsand.

FORNØYD Fylkesrådene Ivar B. Prestbakmo og Line Miriam Sandberg er fornøyde.

– Og det er i henhold til det som fylkestinget vedtok i oktober i fjor om at gang- og sykkelsti fra Silsand til Islandsbotn skulle inn på handlingsplanen for fylkesveiene. Nå er det lagt inn planmidler til dette prosjektet i år, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

– Hvor mye penger?

– Det er om lag en million kroner, og skal dekke behovet for i år. Når handlingsplanen rulleres på slutten av året vil det i tillegg bli puttet inn investeringsmidler – enten i 2016 eller 2017, avhengig av hva det er rom for, sier fylkesråden.

Helt klart et behov

– Hva avhenger det av i forhold til oppstart av utbygging?

– Det må utarbeides en reguleringsplan, som skal behandles og vedtas av Lenvik kommune som planmyndighet. Hvor lang tid det tar å gjennomføre planarbeidet og få reguleringsplan på plass er vanskelig å si, men det kan alltid dukke opp ting underveis i slike prosesser. I tillegg handler det om hvilke midler som er tilgjengelig for 2016, 2017 og for den del også 2018, sier Prestbakmo.

Selv om det er uvisst når utbygginga faktisk starter opp, er fylkesråden fornøyd med at planlegginga er sparket igang.

– Gang- og sykkelstien på Silsand er lenge etterlengtet, og det er ingen tvil om at det er et stort behov for å få denne på plass.

– En lettelse

Silsandværing og fylkesråd for næring, Line Miriam Sandberg, er også svært glad for at ballen er begynt å rulle for utbygginga av gang- og sykkelsti på Silsand.

– Det er en lettelse at prosjektet endelig er inne på lista, og at det skjer noe. Det er utrolig bra, og har stor betydning for alle de menneskene som har ventet i mange, mange år, understreker Sandberg.

Ikke bare mener hun at gang- og sykkelsti er viktig for å trygge de som bor og ferdes langs veien, men også i forhold til å gjøre området mer attraktivt for utbygging.