SJØVEGAN: De foreløpige regnskapstallene for Salangen-bedriften Studiesenteret.no viser et pent overskudd på 700.000 kroner. Året Studiesenteret.no leverer gode tall var også året da nettverket mistet statstilskuddet på to millioner kroner.

Fornøyd

Daglig leder i Studiesenteret.no, Lars Utstøl, er fornøyd med resultatet.

– Det har vært gjort en fantastisk jobb i hele organisasjonen i 2014. Vi har ikke bare levert vårt beste resultat noensinne, vi har hatt en vekst i antallet studenter på over 40 prosent, sier han.

– At vi mistet statsmidlene var vi nesten forberedt på. Vi leste tidlig regjeringen mellom linjene og så at det ikke fans noen velvilje der, derfor satte vi håndbrekket på allerede i januar 2014. Det er vi glade for i dag. Når det er sagt så er min oppfatning veldig klar på at regjeringen ikke farte med rent spill når de kuttet en statsstøtte vi har hatt i mange år. Men nå legger vi dette bak oss og vi er halveis i vårt arbeid med å snu Studiesenteret.no til å bli mer kommersielt innrettet. Måten vi tilbyr blended learning på er definitivt en viktig del av framtidens utdanningsslandskap, sier han.

Ny kraft

Utstøl forteller han har mange ess i ermet framover.

– Vi var med og startet et nordisk utdanningssamarbeid med U Nordic, der blant andre nordens største universitet er aktivt med. Herfra vil det komme mange nye konsepter og tilbud framover. Med dette nettverket får vi en helt ny kraft i vårt arbeid, fordi vi har de beste og største aktørene med oss. Vi skal definitivt være et moderne kompetansesystem for norske kommuner og regioner i tiden framover, sier Utstøl.

Studiesenteret.no går inn i det nye året med en stor satsing - organisert gjennom det nordiske utdanningsnettverket U Nordic. Satsingen handler om å ta helt nye grep for å få til mer og bedre skoleutvikling i Norge og Norden. Til dette arbeidet styrkes staben med Gunnar Sæbø, tidligere lærer og rektor.

-Jeg gleder meg til å bli en del av teamet og jobbe tett mot skolene i nettverket. Det ligger et stort potensiale i å organisere etter- og videreutdanninger på nye måter, der man bringer teori og praksis tettere sammen og får en sterkere plattform for samarbeid mellom akademia og skolene, sier han.