FINNSNES: Forrige mandag lanserte spillutviklingsselskapet Plus Point, der Ruben Nergård er daglig leder, og Henriette Myrlund prosjektleder, den interaktive barneboken «Jakten på Teddy».

Selskapet har jobbet med bokspillet for nettbrett siden 2012 og er de første som gir ut ei digital interaktiv barnebok i Norge der valgene man tar påvirker historien.

Bare etter ei kort uke tronet bokspillet topplista over barnespill på AppStore.

- Som regel når det kommer en ny app, er det et spill eller ei lydbok. Vi har imidlertid tatt det beste fra begge verdene der barna er med på å påvirke historien underveis gjennom aktive valg, forteller Nergård til Folkebladet.

- En våt drøm

Han har siden tidenes morgen alltid vært en «teknologinerd», ifølge ham selv.

- Det er bare å innrømme det med en gang. All min faglige bakgrunn kommer fra teknologibransjen. Jeg har jobbet med programvareutvikling veldig lenge - at jeg nå for jobbe med spill for barn - er veldig spennende, forteller han.

Nergård har som de fem andre ansatte kjøpt seg inn i selskapet med 20 prosent.

I neste uke skal spillet også lanseres på engelsk. Da blir det også lansert i hele verden.

- Det er nesten som en våt drøm for meg å kunne tilhøre et lite selskap i Tromsø som har en kundemasse i hele verden. Å kunne jobbe internasjonalt fra et lokalt ståsted som dette, er utrolig motiverende, forteller Nergård.

Verken Ruben eller Henriette tror at denne type historiefortelling vil ta over for de gode gamle bøkene.

- Dette kommer nok til å bli en stor del av hverdagen framover siden man ikke får være interaktiv i ei vanlig bok. Jeg tror imidlertid ikke denne plattformen vil ta helt over, men at det vil være en stor del, ja, svarer de.

- Hvordan har det vært å jobbe med prosjektet Henriette?

- Det har vært veldig morsomt og lærerikt. Litt annerledes enn tidligere prosjekter jeg har jobbet med. Det har vært veldig morsomt å samarbeide med den prisbelønte forfatteren som Endre Lund Eriksen er.

- Ingen vet om oss

Prosjektlederen fra Sørreisa føler ikke at de sitter veldig avskjermet fra verdensbransjen, selv om selskapet er lokalisert i Tromsø.

- Det digitale markedet er veldig stort. Når man kommer seg ut dit, er man plutselig en del av det store bildet. Utfordringen er nok heller at folk ikke vet hvem vi er, humrer hun.

Tilbakemeldingene fra målgruppa som er tre til åtte år, har vært utelukket positive, ifølge henne.

- Vi har hatt testere inne i bildet siden november. Helt siden da har vi fått gode tilbakemeldinger fra foreldre som sier at barna deres liker den interaktive barneboken veldig godt, sier hun.