SETERMOEN: Stortingsrepresentant Regina Alexandrova var del av en hel delegasjon av Høyre- og Fremskrittspartirepresentanter fra Troms på møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mandag. Møtet ble benyttet til å diskutere både dagens og fremtidige samferdselsutfordringer i Troms.

I tillegg benytta Alexandrova anledningen til å drøfte en veibit hun sjøl kjenner godt til - strekninga mellom Setermoen og Elverumskrysset.

– Jeg spilte inn til samferdselsministeren om det er mulig å oppjustere fartsgrensa på strekninga til 90 kilometer i timen igjen, dette i forhold til vurderinger av trafikksikkerheten, sier Alexandrova.

God diskusjon

Høyrepolitikeren påpeker at det er veldig god vei på strekninga, at det er få ulykker der og at det tidligere var 90-sone før denne ble redusert til 80-sone.

– Denne strekningen ble nedjustert etter en avkjøringsutbygging for et par år siden. I stedet for å senke til en 70-sone i tilknytninga til avkjøringa, så endte det med at hele strekninga ble redusert til en 80-sone – den sammenhenger har jeg egentlig aldri helt skjønt, sier Alexandrova.

Hun kan meddele av Solvik-Olsen tok imot innspillet og at delegasjonen hadde en god diskusjon rundt temaet.

Stort etterslep

Det var imidlertid ikke lengselen etter 90-sone i Bardu som var tema under møtet. Med budsjett 2016 som utgangspunkte var Langsundforbindelsen, Ullsfjordforbindelsen, Kvaløyforbindelsen og det store etterslepet på veivedlikehold noen av sakene som ble diskutert.

– Etterslep på veivedlikeholdet er en generell utfordring for hele landet, og i Troms omfatter etterslepet et vedlikeholdsbehov på sju milliarder kroner, påpeker Alexandrova.

Det store vedlikeholdsbehovet sett i forhold til den store næringsvirksomheten i Troms, særskilt i forhold til fiskeri, var noe delegasjonen sørget for å få en skikkelig diskusjon om med samferdselsministeren.

– Dette er en sak det er viktig å ha kontinuerlig fokus og trykk på.