FINNSNES: Reklamefilmen retter seg mot ungdom, spesielt gutter, hvor budskapet om at en ikke blir mer moden av å kjøre for fort presenteres på en litt humoristisk måte med en kroppslig framstilling.

Trafikklærer ved Finnsnes Trafikkskole, Geir Fredriksen, ville følt seg mobbet hvis han var i filmens målgruppe i dag.

- Jeg måtte se filmen flere ganger. Jeg ble så sjokkert at jeg ikke trodde mine egne ører eller øyne. At det går an å gi ut et produkt som ikke sier noe om det virkelige budskapet forstår jeg ikke, forklarer han.

Hva mener du om reklamefilmen? Si din mening nederst i saken.

- Tidlig sædavgang

Den 35 sekunders lange reklamesnutten tar opp gutters utfordringer i puberteten som kviser, stemmeskifte og tidlig sædavgang. I tillegg nevnes frontallappen som ifølge filmen utvikles senere hos gutter. (Se faktaboks og video til høyre)

- Det finnes mange andre måter å si at ungdom er utsatte i trafikken. Dette derimot er rett og slett hets. Jeg ønsker at filmen fjernes, understreker Fredriksen.

I disse anti-mobbe-dager bør ikke slik stigmatisering og framstilling av en gruppe mennesker som kanskje fra før av er usikre på seg selv være akseptabelt, ifølge han.

- De står på startstreken inn til voksenlivet og er ei veldig sårbar gruppe. Statens vegvesen har bommet totalt med dette, påpeker han.

- Dårlig magefølelse

For Fredriksen ville det vært mer ideelt å fokusere på visdom.

- Det får man både av erfaring, men også ved at man tilegner seg mer kunnskap, noe som igjen er rota til alle gode valg. Når de heller velger å legge vekt på kviser og tidlig sædavgang får jeg en veldig dårlig magefølelse, sier han og understreker at et statlig organ bør holde seg for god til å mobbe noen.

Fredriksen trekker fram at det i dag mobbes usedvanlig mye på alle fronter, spesielt i skolesektoren.

- Vi må heller forsøke å bygge opp andre til å stole på seg selv. Det er så utrolig viktig. Derfor har jeg mer tro på at opplæring og kunnskap er det som skal til for å gjøre de rette valgene i livet, sier han.

- Bevisst stigmatisering

Avdelingsdirektør ved Statens vegvesen, Jon Molnes, mener at en kampanje uten reaksjoner ikke har verdi.

- Vi bruker stigmatisering bevisst som virkemiddel, men vi ønsker ikke å stigmatisere gutter, men selve adferden gutten i dette tilfellet gjør, sier han. For han kan jo velge en annen adferd.

Derfor valgte vegvesenet å bruke typiske bilder på umodenhet, altså kviser, stemmeskifte og tidlig sædavgang for så å trekke en parallell til det å kjøre for fort.

Selv lurer han på om man undervurderer ungdommen ved å kritisere videoen for å være mobbende.

- Ungdom har aldri tidligere vært så opplyste som de er i dag, og er det noen som vet hvordan ungdomstiden er, er det nettopp de, sier han.

Ideen har vært grundig testet mot målgruppen før produksjon. Etter lansering har vi fått mange tilbakemeldinger fra målgruppa om at de ser reklamefilmen som humoristisk.

- Målet var aldri å mobbe noen og tilbakemeldingene vi har fått strekker seg fra Fredriksens oppfatning til de helt motsatte, sier han.

Trafikklærer Geir Fredriksen mener reklamefilmen til Statens vegvesen er stigmatiserende og hetsende mot gutter i ungdomsårene. - Jeg ønsker at filmes fjernes, sier han. Foto: Trond Sandnes