SØRREISA: - Jeg vil tro de har brutt både omsorg- og arkivloven. Dette bør få konsekvenser for de ansvarlige, mener han.

Tidlig på 90- tallet ble begge søsknene til Andreassen flyttet fra Trastad Gård i Kvæfjord til Sørreisa kommune i forbindelse med HVPU-reformen. Søsknene var funksjonshemmet og ansvaret ble underlagt kommunen da de bodde i egne kommunale omsorgsboliger.

Etter dødsfallene dro pårørende for å tømme leiligheten for alt av innbo før andre skulle ta over, ifølge Andreassen.

- Sensitiv informasjon

Nå, flere år senere, får han beskjed fra en kjenning som har ryddet i én av de samme boligene etter vennen hans flyttet ut, at privat informasjon om Andreassens søsken fortsatt ligger åpent, nærmest for fritt innsyn.

Ifølge han er det snakk om dokumenter som regnskap, kontooversikter, medisinrapporter og hva slags helsebehandlinger søskene  fikk.

- Dette er dokumenter som absolutt ikke bør være tilgjengelige for alle og en hvermann, sier han fortvilt og legger til:

- Som pårørende er dette noe en ikke vil oppleve, eller ha liggende flytende hos andre.

Andreassen henvendte seg til kommunen, men fikk ikke noe form for tilbakemelding før Folkebladet tok initiativ.

- I etterkant har de beklaget seg og sagt at dette ikke skulle skjedd.

- Brutt loven

Selv har han jobbet i statsarkivet, og han påpeker at arkivloven er streng hva gjelder oppbevaring av journaler.

- De sa at de nå i har makulert regnskapet, mens de øvrige dokumentene har de arkivert i tilfelle fylkesmannen oppretter tilsynssak mot kommunen, sier han.

Han tenker Sørreisa kommune har brutt loven om omsorgssvikt, på grunnlaget at de opplysningene har blitt lagret på et uforsvarlig vis.

Andreassen vurderer å anmelde kommunen for forholdet.

- Er det ikke pårørendes ansvar å klargjøre boligen etter et dødsfall?

- Prosessen den gang var at en av oss skulle tømme leiligheten for innbo og slike ting. Så om ansvaret ligger på den siden, kan godt være, forteller Andreassen og påpeker:

- Likevel skal kommunen uansett klargjøre boligene før andre flytter inn.

Kommunen: - Skal se på rutinene

Ansvarlig enhetsleder Helene Lønberg avviser imidlertid at de omtalte sensitive opplysningene «ligger og slenger» til fritt innsyn for alle.

- Det er således avdekket at det sto regnskapsbøker fra perioden 1993 til 1997 og loggbøker nedpakket i en eske på en avlåst bod, sier hun.

Hun forteller derimot at kommunen nå skal gjennomgå deres rutiner.

- Det skal vi gjøre for å kvalitetssikre at vi fører bedre kontroll med at familie og pårørende har tatt med seg alt når leiligheten blir tømt etter et dødsfall eller lignende, forteller hun.

Det er Fylkesmannen som fører tilsyn med kommunene.  Det kan de gjøre gjennom varslede tilsynsbesøk eller fordi at en mener at kommunen ikke har fulgt loven.