KARLSTAD: Nå er alle funksjonene til apparatene oppe og går. Elgvarslerne har vært i brukbar stand siden våren, men har ikke vært helt ferdige. Nå har det resterende arbeidet blitt modifisert inn i varslerne.

- Det som installeres nå er jo først og fremst det at boksene blir trådløse. På denne måten kan vi begynne med å samle data inn fra varslerne, til monitorene som vi har her, sier Henrik Wildenschild i Statens Vegvesen.

Folkebladet-TV: Slik er viltvarslerne

Utfordringer

Elgvarslerne skulle ifølge Wildenschild være ferdig modifisert til 23. oktober.

- Nå har det seg sånn at der systemet først ble testet så hadde de andre utfordringer enn oss når det kom til lysforhold, noe som har gjort at varslerne reagerer forskjellig her enn det gjorde der, i Nederland. De hadde for eksempel ikke noe fokus på at elgvarslerne skulle fungere i dagslys, for det trengte de ikke. Så da ble utfordringen vår at de fungerer da.

Wildenschild forteller at det har blitt prøvd å både skru ned og opp sensitiviteten på sensorene, med forskjellig resultat.

- Med for mye sensitivitet så reagerer jo varslerne på alt mulig, også det som ikke er elg. Og med for lite sensitivitet så skjer jo da det omvendte, de reagerer ikke i det hele tatt, selv når elg befinner seg i veibanen.

Internett

Målet med varslerne er todelt- De skal både skremme elg, og varsle bilførere om at det er elg i veibanen. Med internett på plass skal Statens Vegvesen kunne se om dette faktisk funker.

- Vi skal kunne se, via det trådløse nettverket, om elgvarslerne faktisk funker. En bonus med dem er jo at internett bedrer sikkerheten, i og med at vi nå kan overvåke enhetene.

Vegvesenet har nå også prøvd å få forskningsteam på banen, slik at de får sikre tall på om varslerne virkelig får ned tallet på antall påkjørte elg.

- Vi er jo fortsatt kun i del 1 når det kommer til elgvarslere. Det neste steget blir nå atferdsregistrering av dyrene, noe vi kan gjøre på grunnlag av internettet som vi får installert i boksene. Dette vil gi oss fort svar på hvordan elgene reagerer på varslerne, sier han.

Vegdirektoratet jobber ifølge Wildenschild med å se på bevilgninger for forskning.