FINNSNES: Styreleder Toini Løvseth forteller overfor Folkebladet.no at de hadde et håp om å gå i økonomisk balanse i år, men at det nå viser seg å bli vanskelig.

- Etter økonomirapporten å skue som baserer seg på tallene fram til juni, blir det nok problematisk å nå målet vårt, forteller hun.

Årsaken til at Troms fylkestrafikk også i år går på en økonomisk smell, begrunnes i all hovedsak med inntektssvikt ved de ulike tilbudene.

- Det er budsjettert med en relativ sterk vekst på både buss i Tromsø og stabile inntekter på hurtigbåt Harstad-Tromsø. Det er også lagt til grunn at årets takstøkninger skulle gi gode nok inntekter til at vi skal kunne gå i balanse, forteller hun og presiserer:

- Av ekstrainntektene som var forventet å komme, innkasserer vi vi kun halvparten.

- Mangler inntekt

Det er ifølge styrelederen ingen kvikkfiks og man kan ikke bare bestemme med et vedtak at man skal ta igjen budsjettsvikten med flere passasjerer hvis de ikke er til stede.

- Når vi setter opp prisene på enkeltbilletter, emigrerer naturligvis også passasjerene til våre rabatterte produkter, for eksempel måneds- eller årskort. Da får vi igjen ikke de inntektene vi er avhengige av. Dette er vanskelige beregninger, budsjettet er stramt og det uten buffere, sier hun.

Rutejusteringer

Det som nå blir gjort for å øke inntektene er å legge fram andre forslag på takst, se på markedsføringa, og det jobbes også med en strategiprosess for å få til et bedre produkt som flere vil benytte seg av på sikt.

Styrelederen tror således ikke at de klarer å snu skuta med det første.

- Vi må uansett også ta tak til neste år også da underskuddet vil bli overført. Noen ekstra tilskudd i 2015 har vi ingen forhåpninger om å få heller, sier hun.

Det er også for Løvseth ikke å stikke under stol at samferdselsbudsjettet blir mindre og kostnadene i kontraktene øker suksessivt.

- Det er for tidlig å si om det må kuttes i rutene, men jeg kan love en rutejustering, sier hun.

Negative medieoppslag

- Har negativ medieomtale noe skyld i dette?

- Definitivt. For eksempel hurtigbåt-saken har vist seg å være et pengesluk for oss. Hvis det kommer ut ei oppfatning av at ulike tilbud er upålitelige, skaper det økonomiske ringvirkninger for oss, svarer hun.

Likeså kan hun fortelle at det jobbes med å justere ruteproduksjonen og satse på tilpasse seg dagens marked.

- Vi må gi et bedre tilbud der det er etterspørsel for det, sier hun.

(Folkebladet.no)