FINNSNES: - Du vil aldri tro hvordan dette norske nettstedet stjeler, klipper og limer andres stoff. Presseeksperter er rystet, skriver Aftenposten mandag morgen.

Amedias flaggskip har innkassert opptil 400.000 unike brukere hver dag i form av utradisjonelle nyheter fra nettstedet Buzzit.no. Nå kritiseres de for å plagiere flere norske og utenlandske nettsteder.

Huffington Post er blant dem som ser på saken med forstørrelsesglass.

Buzzit.no har spesialisert seg på å lage underholdende saker som skal spre seg via sosiale medier. På rekordtid har de etablert seg som et av de største nettstedene i landet.

Klipp- og lim

Ifølge undersøkelser Aftenposten har gjort av innhold fra Buzzit.no kan de legge til rette at suksessen grunner i en omfattende klipp- og lim-rutine.

- Det er særlig i forbindelse med såkalte listesaker iveren etter å kjøre tilnærmede blåkopier av andres saker ser ut til å være stor, skriver avisen.

Huffington Post er av trivielle Buzzit.no brukt som kilde til over 50 saker og ifølge avisa Aftenposten går selskapet nå nærmere inn på gjenbruken etter å ha blitt oppmerksom på plagieringen.

Også det amerikanske bladet Cosmopolitan er kopiert og plagiert i minst syv artikler, ifølge Aftenposten.

- I saken «6 gode grunner til at du bør sove naken» er bladet oppgitt som kilde, men den eneste journalistiske innsatsen fra Buzzit.no er en kort ingress og bildebyline. Artikkelen er likt, kommentert og delt 21.000 ganger på Facebook, skriver avisen.

- Journalistisk Texas

En etablert og anerkjent journalist i den britiske avisen The Guardian forteller overfor Aftenposten at en simpelthen ikke bare kan klippe og lime fra konkurrenters arbeid uten å legge inn noe eget selv.

- Vi har sett lignende praktisering fra land som Hviterussland og Ukraina, men vi hadde ikke ventet dette fra en norsk redaksjon, forteller kilden.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum rister også på hodet.

- Dette er svært problematisk og ikke noe en norsk redaktør bør være bekjent av, sier hun og understreker:

- Dette er intet mindre enn et journalistisk Texas.

- Ikke sjørøveroperasjon

Videre presiserer Løken Stavrum at det Nordlys-eide nettstedet fører sine mange lesere bak lyset på en nokså betenkelig måte.

Sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl varsler i så måte full rutinegjennomgang i Buzzit-redaksjonen etter den krasse kritikken.

Til Aftenposten forteller han at Nordlys ikke er en sjørøveroperasjon, og at det selvsagt ikke skal være fritt fram for å klippe og lime fra andres saker.

- Sakene vi publiserer skal være skrevet om, bearbeidet og behandlet på en journalistisk måte hvor kilden tydelig skal komme fram, sier han til avisa.

Sender faktura

Redaktører truer også nå med å sende honorarregning for plagieringen.

Redaktør i det Egmont-eide nettstedet Foreldre.no, Susanne Kaluza forteller overfor Aftenposten at hun i lang tid har lagt merke til praktiseringen hos Buzzit.

Til Aftenposten påpeker hun at de er verre enn noen andre i den norske mediebransjen.

- Selv om de oppgir kilde er dette overhodet ikke akseptabelt, sier hun.

Nettstedet har også opplevd plagiering fra Buzzit.

- Vi vurderer å sende en faktura på stofftyveriet, sier hun avslutningsvis til Aftenposten.

- Plagieres over en lav sko

Også i Folkebladet har man registrert Buzzit.no sin virksomhet.

- I den digitale nyhetsstrømmen er vi blitt vant til å se at det klippes og limes, stjeles og siteres. Buzzit.no representerer imidlertid noe nytt og oppsiktsvekkende i negativ retning. Her plagieres det over en lav sko, og sitatregler brytes på løpende bånd. At Nordlys-redaktøren varsler en gjennomgang av rutinene er betryggende og helt på sin plass, sier sjefredaktør i Folkebladet, Steinulf Henriksen.

(Folkebladet.no)