FINNSNES: Prosjektet ”Trygg Trailer” skal gi private aktører mulighet til å være med å ta ansvar. Det skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

Etaten ønsker nemlig å komme kaoset som ofte oppstår vinterstid til livs. Trailere som står fast i bakker og skaper trafikkproblemer skal det bli en slutt på.

Risiko

I fjor kontrollerte Statens Vegvesen dekk og kjettinger på 50.000 tunge kjøretøy, noe som er rekord. Likevel oppstod det også i fjor traffikale problemer.

1.641 motorvogner og tilhengere fikk bruksforbud, 2.481 fikk gebyr og 44 ble anmeldt da Statens vegvesen kontrollerte rekordmange tunge kjøretøy forrige vinter.

– Hver vinter ser vi at dårlig skodde vogntog skaper store framkommelighetsproblemer. De utgjør også en stor trafikksikkerhetsrisiko, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.

– Vi, sammen med bransjen, må gjøre et felles løft for å sikre at trafikanter i Norge skal kunne komme trygt fram.

Informasjon

Prosjektet ”Trygg trailer” går ut på at vegvesenet gir bedrifter informasjon og enkel opplæring i hvordan de kan sjekke mønsterdybde, vinterdekkmerking og kjettinger. Statens Vegvesen har også utarbeidet informasjonsmateriell til sjåfører og transportører på flere språk som bedriftene kan distribuere. Videre må bedriftene lage egne rutiner og retningslinjer for oppfølging av feil og mangler som de oppdager.

Ansvar

Slik mener vegvesenet at bedriftene selv kan være med på å ta ansvar for at kjøretøyene deres er bedre rustet til å møte vinteren.

– Trygg Trailer vil ikke løse alle problemene i transportbransjen, sier prosjektleder Vibeke Grimstad.

– Men det er et bidrag. Vi i Statens vegvesen vil fortsette vår kontrollvirksomhet og andre tiltak for å skape en tryggere transport på norske veger.

I nord har det siden 2010 vært et samarbeid mellom Statens vegvesen og Fiske- og havbruksnæringens landsforening (FHL) etter initiativ fra bedriften Nova Sea. Det er dette arbeidet som nå er videreutviklet til en nasjonal satsning, og som altså har ledet til prosjektet ”Trygg Trailer”.