BARDUFOSS: Rakel Elverum i Heggelia slet med alt for høye radonverdier i huset sitt. Hun har fått innstallert et radonanlegg som skal få ned verdiene. Men det er fortsatt et par rom der målingene ligger langt over kravet. I tillegg klages hun med undertrykk i huset på grunn av radonanlegget.

– Firmaet som innstallerte radonsuget fortalte at jeg måtte ha et såkalt balansert ventilasjonsanlegg for å få bukt med verdiene og undertrykket. De sa Bardu hadde gjort dette i flere bygninger med godt resultat. Derfor kontaktet jeg Klimaservice for å få hjelp, sier Elverum til Folkebladet.

Det var før jul i fjor. Siden da har Elverum forsøkt å få et tilbud på et ventilasjonsanlegg fra Klimaservice i Bardu. Samme dag som hun kontaktet firmaet sto det en mann på døra som foretok en befaring og fikk med seg tegninger av huset. Mannen lovde at et tilbud skulle foreligge kjapt. Siden har ikke Elverum hørt noe.

– Jeg har vært i kontakt med dem flere ganger. Siste gangen jeg ringte var før påske i år. Da sa dem at dem skulle legge fram saken for mannen som hadde vært på besøk hos meg. Samtidig beklaget dem sterkt og lovde at tilbudet skulle komme rett over påske, sier Elverum.

Slett kundeservice

Påsken kom og gikk, men nå skriver vi midten av september, og fortsatt venter Elverum på tilbudet.

– I  månedskiftet juli/august dro jeg opp til Bardu for å snakke med den direkte. Jeg var nok litt høyrøstet og irritert fordi jeg synes dette er slett kundeservice. Dem må da kunne gi meg et svar. Vil de ikke ha privatkunder må dem jo kunne si ifra. Alle svar er jo bedre enn det jeg har opplevd. Jeg føler meg lurt. Når dem lover gang på gang å komme med et tilbud og ikke gjør det, så er det å lure folk,  sier Elverum.

Klimaservice beklaget og unnskyldte seg med at personen som hadde vært på besøk var på ferie. Men så snart han var tilbake skulle Elverum få tilbudet hun har ventet snart et år på.

Fortsatt har ingenting skjedd. I mellomtiden sliter Elverum med både for høye radonverdier i kjelleren, og et stort undertrykk i huset.

– Jeg vil ha et friskt hus. Det har jeg ikke nå. Jeg synes jeg har vært tålmodig nok, sier Elverum.

- Bare å beklage

Daglig leder i Klimaservice, Odd-Ivar Sletten, beklager situasjonen, men forklarer den med flere ting.

– Tilbudet ble faktisk gjort ferdig 18. august, men er av en eller annen grunn blitt liggende i utboksen i mailen vår, og dermed ikke sendt. Det er jo synd og noe vi bare må beklage, sier Sletten.

Han sier også at regning av anbud er gratis, og at bedriften er nødt til å prioritere og konsentrere seg om å få inn inntekt. Derfor kan det gå noe tid.

– Normalt går sånt rimelig fort, men siden vi må ha fokus på innteksbringende arbeid har det gått i glemmeboka til den som skulle lage tilbudet. Det er synd, og jeg har ingen problemer med å skjønne at kunden er oppgitt og frustrert, sier Sletten, som nå skal sørge for at tilbudet går ut av utboksen.