FINNSNES: Tirsdag 2. september var det mange som sperret øynene opp over synet av den litauiske reketråleren Plutonas som hadde grunnstøtt i Gisundet, like sør for Gisundbrua.

Leia i dette farvannet er nylig blitt oppgradert for omlag 100 millioner kroner i den hensikt å gjøre den sikrere.

Nå synes det klart hva årsaken var til at litauerne likevel greide å gå reketråleren på grunn.

- Uhellet hadde ingen ting å gjøre med at merkinga av den nye leia ikke er ferdig, sier havnesjef Arve Cruickshank i Lenvik.

Grunnstøtingen førte til at et større redningsapparat ble satt i sving. To slepebåter fra Tromsø ankom. I tillegg la et kystvaktskip seg stand by.

Ved flo sjø kom reketråleren seg av grunnen, og ble slept inn til kai ved Midtfylkets Trelastutsalg. Her ble den liggende med sterk slagside som følge av vanninntregning gjennom skroget på babord side.

- Lett som ei nugle

Havnesjefen snakket med mannskapet om bord, og fikk forklaringen på det som trolig var årsaken til grunnstøtingen.

- Mannskapet forklarte at de hadde tømt ballasttankene i Kårvikhamn, der de dagen før hadde losset rekefangsten. Det de ikke hadde forutsett var at de med dette hadde gjort båten så lett at den nesten ikke var manøverbar. Uten ballast i tankene ble tråleren nesten som ei nugle på havet. Den krenget, og den var vanskelig å holde styring på. Da de kom inn i farleia sør for Gisundbrua hadde de ikke styrefart nok til å takle straumforholdene, og det gikk galt, sier Arve Cruickshank.

Dette kan også forklare at mange hadde reagert på Plutonas merkelige seilas sørover Gisundet.

Ingen stor skade

Finnsnes Dykk- og Anleggsservice fikk jobben med å tette skipet. Det viste seg at det til alt hell hadde gått relativt nådig for litauerne.

- Skipet hadde ikke fått noen stor skade. Det eneste var ei flenge på cirka 17 centimeter lengde og som var 3-4 centimeter brei på det meste på babord side midt på skroget. Vi tettet flenga med å slå inn en trekile først. Så brukte vi Tec-7 og la til slutt ei slags nylonmatte over der som vi festet med magneter, sier Keneth Larsen i dykkerfirmaet.

Larsen sier flenga førte til at det lakk inn vann i en tanke i babord side.

- Da vi hadde foretatt tetting, fikk båten seilingstillatelse til å dra videre til Klaipeda i Litauen - dit den var på tur på verksted da den grunnstøtte, sier Larsen.

En sjekk på marinetraffic.com viser at Plutonas ankom Klaipeda i Litauen søndag 14. september.

(Folkebladet.no)

Plutonas slepes inn til kai på Finnsnes etter grunnstøtingen i Finnsnesrenna 2. september. Foto: Vidar Bjørkli