EGERSUND: Torgrim Simonsen (42) fra Mefjordvær på Senja er kaptein om bord på "North Sea Atlantic". Det nybygde skipet til en prislapp på rundt 1,5 milliard kroner ble for en uke siden overlevert til rederiet North Sea Shipping i Austevoll fra Nor Yards BMV i Bergen.

Det spesielle med båten er at den er utstyrt med verdens største offshore-krane på 550 tonn.

Verdensrekord

I neste uke får fartøyet anledning til å vise hva det duger til i praksis.

- Da skal vi sette i verdensrekord i tungløft fra sida. Oppdraget vårt består i å sette en stålramme på 33 ganger 17 meter ned på havbunnen på Åsgårdfeltet i Nordsjøen. Ramma - eller CBF-en (construction base frame) som det heter på fagspråket - veier 440 tonn. Vi må løfte den fra dekk og 10 meter ut fra skutesida før vi senker den ned mot bunnen, sier kaptein Torgrim Simonsen, som ikke regner med at det skal bli noe problem.

- I forbindelse med sertifiseringen av kranen foretok vi et testløft, en såkalt overload-test, på 607,7 tonn. Det gikk bra, sier han.

Simonsen og mannskapet ligger for øyeblikket i Egersund og mobiliserer, det vil si at fartøyet klargjøres for å ta om bord den enormt tunge konstruksjonen. Sjøsikring sveises fast i dekket. Så snart det er gjort skal fartøyet over til Aker Maritime for å løfte om bord ramma.

- En superbåt

Simonsen nøler ikke med å kalle skipet han er kaptein på for en superbåt.

- Det er ei suveren skute. Et flytende hotell, nei, enda bedre; det er et luksushotell, sier han.

42-åringen er sjef for et mannskap som teller hele 120 personer.

- Hvordan er det å være kaptein på en slik båt?

- Det er interessant og nok å bale med. Dagene fyker avgårde. Du vet ikke ordet av det før er natt, smiler mefjordværingen, som har seilt som kaptein i offshore de siste seks-syv årene.

Nok å gjøre

140 meter lange "North Sea Atlantic" er et såkalt "multi purpose construction vessel", forklarer Simonsen. Det er bygget for å håndtere i første rekke offshorekonstruksjoner, tungløft med krane, kabellegging og ROV-er. Skipet tilfredsstiller de aller strengeste miljøkrav med hensyn til utslipp av avgasser og utslipp av ballastvann.

- Vi har nok å gjøre. Båten er chartret av Technip UK i Aberdeen for sju år framover, sier Torgrim Simonsen som går i turnus med fire uker på og fire uker fri.

- Etter denne vakta mønstrer jeg av akkurat dagen før elgjakta begynner. Det passer meg midt i blinken, gliser han.

(Folkebladet.no)

Kaptein Torgrim Simonsen sammen med gudmora på brua om bord i "North Sea Atlantic". Foto: Rederiet