Mandag kveld ble nok en elg påkjørt, denne gangen var det i Målselv det smalt.

Henrik Wildenschild i Statens vegvesen forteller at viltnemndene i Målselv, Lenvik, Sørreisa, Dyrøy og på Senja nå har fått nye skilt med et blinkende gult lys, som de selv setter ut når det er mye elg, for å forhindre påkjørsler.

Elger seg inn på naboene - les saken her.

– Det virker som det har vært en vinter med veldig mange påkjørsler i store deler av landet. Dette er et problem som varierer, vi ser at når snøfallet kommer tidlig, slik som i år hvor det samtidig kom mye snø, virker det nesten som elgen kan bli stående på steder hvor det vanligvis ikke er så mye elg, påpeker Wildenschild.

Nytt system

Derfor har etaten kommet opp med en skiltløsning som ikke er permanent. Den går ut på at viltnemdene har fått utdelt skilt med blinkende gult lys, som de setter opp når det er mye elg i et område.

– Det er et veldig enkelt system, som monteres på allerede eksisterende elgskilt med to skruer. Vegvesenet betaler skiltene, og så er det viltnemndene som setter de opp.

- I Lenvik tar vi ansvar - les saken her.

Han sier at gulblink nok har blitt testet tidligere, men at det som er spesielt i dette tilfellet er at det ikke er vegvesenet som setter opp skiltene.

– Dette er en prøveordning, og viltnemdene er godt egnet blant annet siden de har arabeidsvarslingskurs 1, for å få jobbe langs vei, slik at dette foregår i ordnede former. Så får vi se hvordan dette utvikler seg.

Disse skiltene må ikke blandes med varslingssystemene som finnes både i Målselv og i Lenvik/Sørreisa. De er permanente varslingssystemer som aktiveres via telefon av viltnemnda.

Glad

Og Jan Oddvar Eriksen i Ettersøksringen er glad for de nye skiltene.

– Dette har jeg virkelig tro på, for med dette systemet får vi gjort bilistene oppmerksomme i de områdene der elgen er, sier han til Folkebladet.

Fødes mer, skytes mindre - les saken her.

Viltnemndene fikk utdelt skiltene rundt midten av februar. Foreløpig har ikke Eriksen fått mulighet til å teste dem. Han skryter av bilistene som ferdes i regionen.

– Det er mange dyr som står langs veiene. Bilistene er veldig flinke til å ta hensyn, og slakker ned når det er dårlig føre og sikt.

Også Wildenschild har tro på de nye skiltene.

– Vi vet at det er gjort forsøk med liknende system på hjort i utlandet som ble aktivisert når det var mye dyr i et område, og der gikk antall påkjørsler ned med nesten 50 prosent.

Kart

Samtidig som disse nye skiltene kommer, påpeker Wildenschild at det skal holdes møter mellom viltnemdene og etaten utover vinteren og våren, hvor det blant annet skal diskuteres både nye skilt og fjerning av gamle.

Etaten har fått laget et digitalt kart hvor både data fra etaten selv og Hjorteviltregisteret samles, slik at kartet kan vise både påkjørsler, hvor skiltene står, og hvor varslingssystemer er plassert.

– Når vi skal diskutere flytting, fjerning og nye skilt, så er dette noe vi bruker. Nå kan vi diskutere med kartet som utgangspunkt, og da har vi et faktabasert grunnlag å basere diskusjonen på.

Han forteller at skiltingen som finnes i dag i seg selv ifølge forskning ikke har så stor effekt.

– Vi har et skiltopplegg i dag som er for dårlig. Så da kan vi enten kaste inn håndkledet, eller prøve å gjøre noe med det. Og det er det vi prøver nå, sier Wildenschild, og legger til at dette er et mer målrettet arbeid enn tidligere.

– Nå begynner dataene vi har å bli så bra at vi ser et tydelig mønster på hvor det er mange påkjørsler og ulykker, og på hvor det ikke er noen.

– Skal vi øke effekten av skiltene, så må vi også fjerne noen skilt. Dette vet vi er kontroversielt, men vi må tørre å fjerne skilt der det er lite elg, for at skiltene skal ha en effekt der det er mye, forklarer han.

Også Eriksen er enig i at det er viktig å gå gjennom skiltingen regelmessig.

– Vi skal ha evaluering av skiltingen i nærmeste fremtid. Områdene hvor elgen trekker flytter seg, så etter noen år så må skiltingen justeres, sier Eriksen.

KART: Slik ser det nye kartet ut, hvor man kan finne informasjon om både skilting, varslingssystem og påkjørsler. Skjermdump Statens vegvesen Foto: Skjermdump kart, Statens vegvesen