Åse Johansen fra Grunnfarnes har diabetes og er dårlig til beins grunnet en gammel skade i foten. Torsdag skulle hun reise til Tromsø for å ta røntgenbilde av nakken, ettersom hun den siste tiden har vært svært svimmel. Reisen som skulle ta en halv dag, viste seg å skulle bli et halvt døgns reise. Det opplevde Johansen som svært belastende.

– Jeg satt i Tromsø å ville gråte hele tiden, for jeg var så lei meg. Jeg var ikke frisk og følte meg elendig. Å reise slik alene igjen, det har jeg ikke lyst til. Det var en forferdelig lang reise, fortviler Johansen.

Ventet på Finnsnes

– Jeg reiste hjemmefra litt før ni, og skulle ifølge pasientreiser ta en båt som gikk fra Finnsnes til Tromsø i ti-tiden. Det viste seg at det var fjorårets rute og at denne ikke gikk. Dette var første ventetid på det som skulle bli en lang og tung dag med mye venting, forteller Johansen til Folkebladet.

Etter mange telefoner med Pasientreiser mye venting, ble hun hentet i en taxi fra Tromsø som skulle ta henne til behandlingsstedet i Tromsø. Da hadde klokken passert 12.

– Timen min ville vi ikke rekke, men jeg fikk beskjed at de ville kunne ta et røntgenbilde av meg innimellom timene. Da jeg var ferdig der var klokken 17 og jeg ville dra hjem. Ettersom jeg var sliten etter en allerede lang reisedag, var jeg svært svimmel og måtte sette meg ned for å hvile. Jeg ringte Pasientreiser på ny, men drosjen kunne ikke komme før tidligst klokken halv åtte. Jeg hadde ikke noe valg enn å vente på nytt, forteller Johansen.

Hun synes det var tungt å reise, men sier alle hun møtte og snakket med viste stor forståelse.

– Alle som jeg var i kontakt med, både drosjesjåfører, Pasientreiser og de jeg møtte forsøkte å gjøre sitt for at jeg skulle få gjennomført dagen. Det var hyggelige folk og hadde det ikke vært tilfelle, så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Mannen min stakkars visste jo ikke når eller om jeg ville komme hjem igjen, sier Johansen.

Reisepolicy

Leder av Pasientreiser, Bernt Nerberg, sier de forholder seg til Helse Nord sin reisepolicy.

– Den omhandler pasienter som må ha tilrettelagt transport av medisinske årsaker. Normalt er det ikke mer enn to-tre timer ventetid før og etter behandling. Ut ifra det du forteller høres det ikke ut som ventetiden var lenger enn dette.

Spesielle behov

Nerberg sier videre at de ikke har kompetanse til å gjøre medisinske vurderinger på hver enkelte reisende, og det er opp til behandler som rekvirerer reisen å gjøre den medisinske vurderingen og angi eventuelle spesielle behov pasienten har.

– Hvis en reisende ikke tåler lang ventetid, må dette komme fra den som rekvirerer, etter pasientreiseforskriften er dette et ansvar som påhviler den enkelte behandler.

– Med tanke på Åse Johansen sin situasjon, kunne dere ikke vise skjønn og sende henne hjem tidligere?

– Jeg ønsker ikke å kommentere denne konkrete saken, det har jeg ikke grunnlag for å gjøre da jeg ikke kjenner saken. Det jeg kan si er at vi selvfølgelig beklager hvis det har oppstått forsinkelser på grunn av feilinformasjon fra oss. Det er ikke alle pasienter som venter så lenge som reisepolicyen tillater og vi viser skjønn der vi kan, sier Nerberg.

Åse Johansen (83) opplevde å måtte reise i 15 timer for å ta en røntgen i Tromsø. Foto: Carina Hansen
Leder i Pasientreiser, Bernt Nerberg mener de viser skjønn der de kan. Foto: Tom Benjaminsen, iTromsø