Buvika, som ligger mellom Å og Skrolsvik, er stort sett fraflyttet. Det er få fastboende igjen. Men området har mange hytter og fritidshus, og blant andre hyttefolket har vist stor interesse for å skaffe seg båtplass i den nye havna. I tillegg har jungeltelegrafen gått. Folk som bare har båt har også investert.

- Interessen har vært større enn vi turte håpe på. Da vi startet arbeidet med å realisere planene for vel ett år siden, så vi for oss å selge rundt 15 båtplasser. Fikk vi det, var det mulighet for å komme i mål. I stedet har vi solgt 35 plasser, og det betyr at havna er fullbelagt, sier en fornøyd kasserer Martin Arne Jensen i Buvik Båthavn SA.

Han sier at det er folk fra både Harstad, Finnsnes, Tromsø og Målselv, i tillegg til de som bor i bygda, som har kjøpt plasser til 50.000 kroner stykket. Foruten privatpersoner har to firmaer kjøpt båtplass.

Gamle havneplaner

- Hva skyldes den store interessen, tror du?

- Folk har sett nytten i å kunne ha båten ligge under trygge forhold, på en plass med kort vei til rike tur- og fiskemuligheter rett ut i Andfjorden, sier Jensen.

- Buvika er ei gammel havn. På 60-tallet var det mange fiskeskøyter som lå her. Men det har ikke vært annet alternativ enn å ha båtene liggende på svai, for anker, utsatt for vær og vind. Det har vært farefullt. Det er ikke fritt for at noen har falt i havet enkelte ganger når de har rodd ut til båten i sjekte. Allerede på 60-tallet var det planer om å bygge moloer, men de kom aldri i gang.

Lån på 1,4 millioner

Det var Buvik Båt og Velforening som blåste nytt liv i planene, og som stiftet Buvik Båthavn SA.

- Gjennom foreninga eier vi den gamle skolen i Buvika, som ble satt opp på slutten av 1800-tallet. Denne bruker vi til sammenkomster, som julebord og kafé. Da vi måtte låne penger til båthavna, ønsket vi ikke å sette skolen i pant. Derfor stiftet vi samvirkeforetaket Buvik Båthavn SA, forteller Martin Arne Jensen.

Buvik Båthavn SA har lånt 1,4 millioner kroner til tiltaket, som skjer på et område som er regulert til formålet. De har engasjert Senja Entreprenør til jobben. Denne uka sprengte firmaet første salve, og startet arbeidet med å fylle ut det som skal bli en 140 meter lang molo.

Slipper massetransport

Massene til moloen hentes så nært som det går an — i sjølve havna.

- Vi borer oss ned til 3-4 meter under havnivå, og etterhvert som berget sprenges bort, utvider vi havna. På denne måten sparer vi store midler i transportkostnader.

Martin Arne Jensen trekker fram at arbeidet også skjer med god hjelp fra Flakstadvåg Laks som har lokalitet i området.

Moloen skal stå ferdig til 15. mai. Bryggene ankommer i slutten av mai, og i løpet av sommeren skal havna tas i bruk.

Senja Entreprenør har fått oppdraget med å bygge moloen på 140 meter. Tiltransport av masser er ikke nødvendig ettersom massene hentes ved at berget i tilknytning til havna sprenges bort. Foto: Martin Arne Jensen
Her er begynnelsen på moloen, som skal gi ei beskyttet havn i Buvika. Foto: Martin Arne Jensen
Flakstadvåg Laks bistår med sitt utstyr Buvik Båthavn AS med å legge ut ankrene til flytebrygga. Foto: Martin Arne Jensen
Båteierne vil få ei flott havn i Buvika når moloen står ferdig. - Den eneste ulempen er at det er noe grunt — bare 2,20-2,5 meter på laveste lavvann, men det holder foreløpig, sier Martin Arne Jensen.