Ness, som tidligere har tonet flagg i Folkebladet i denne saken, har en klar melding til fylkesmannen i Troms.

– I kjent stil fra fylkesmann

– Hold fingrene av fatet, så skal vi jobbe politisk med denne saken, sier han.

Ness reagerer på saken i Folkebladets tirsdag, der det kommer fram at fylkesmann nå krever å få tilsendt alle dispensasjonsvedtak i motorferdselsloven fra kommunene i Troms.

Gleder seg over kommunens nye praksis - les saken her.

– Dette er kjent stil fra fylkesmannen. Fylkesmannen er ikke til for oss vanlige innbyggere, men er til for å tyne et regelverk som har gått ut på dato for mange år siden. Det positive bryr de seg fanden ikke om. Det er flere hundre hytteeiere i Troms som blir rammet av dette. Og det de gjør nå er veldig langt fra sunn fornuft, sier Ness.

– Overgrep mot folk

– De skulle latt den praksisen kommunene har hatt i fred. Det har gått bra i en masse herrens år. Nå går de et korstog samtidig som de rettferdiggjør seg selv. Spør du meg er dette ikke annet enn et overgrep mot folk, sier Ness.

Innskjerpet praksis fører til klager - les saken her.

Lenvik-politikerne skal ta stilling til om de slutter seg til utspillet fra kommunestyret i Salangen der en krever endringer av forskriftene, at grensen på 2,5 kilometer fjernes. Ness støtter opp om utspillet.

– Fylkesmann bør nå holde seg stille, og ikke ødelegge mer. Vi jobber nå parallelt politisk slik at Stortinget får behandla denne saken. Denne saken kommer opp i både Sør-Troms og Midt-Troms regionråd på første møte som kommer.

– Grenser til galskap

– Nå må det bli slutt på å ramme lovlydige folk. Og i forhold til miljøet bør de være stille. Da kan en heller henvise til båttrafikken i Sør-Norge og i Oslo-fjorden. Der er det ikke snakk om å ta hensyn til miljøet, sier han.

– Det siste nå i motorferdseloven er at det er lov å bruke elektrisk sykkel i skogen. Og det er lov å bruke sykkel i terrenget om sommeren. Men å kjøre snøskuter der sporene blir borte på våren er ulovlig. Dette grenser til galskap, sier han.

– Og de skal også overprøve legeerklæringer folk har fått. Gud hjelpe meg, en skulle hatt mulighet til å sette seg i en så høy posisjon i samfunnet som de der karene, sier Ness.

Omfattende svar

Miljødirektør Evy Jørgensen hos fylkesmannen har kommet med et omfattende skriftlig svar:

– Vi har ikke fått informasjon om eller når motorregelverket blir behandlet i Stortinget. Vi forholder oss til og arbeider ut fra gjeldende regelverk, og de retningslinjer som er gitt av Miljødirektoratet, inntil vi får beskjed om annet.

Klima- og miljøministeren svarte slik på spørsmålet om Fylkesmennenes praksis på oppfølging av lovlighetskontroll i stortingets spørretime «…Jeg vil samtidig påpeke at der hvor kommunen trekker skjønnsrommet lengre enn loven gir hjemmel for, vil vedtaket være i strid med loven og dermed ulovlig. I disse tilfellene er det fylkesmannens lovpålagte oppgave å reagere.»

Når det gjelder overprøvelser av legeerklæringer: Ifølge regelverket kan det bare gis tillatelse ved varig funksjonshemming. Når kommunen håndterer en slik søknad, skal det foreligge dokumentasjon. Vilkåret er ikke oppfylt dersom dokumentasjonen mangler eller legeerklæringen ikke inneholder denne informasjonen.

VI har eksempel på dette i en legeerklæring hvor det framgår at legen ikke vet om funksjonshemmingen er varig.

Denne dokumentasjonsplikten presiserer også Miljødirektoratet overfor Dyrøy kommune 28.1.2017 «…det ikke er sikkert at alle legeerklæringer alene innehar tilfredsstillende opplysninger for å vurdere vilkårene etter § 5b). I slike tilfeller bør kommunen etterspørre annet dokumentasjonsgrunnlag eller tilbakevise søknaden med begrunnelse i mangelfull dokumentasjon».

Kommunen har altså ikke adgang til å bruke denne hjemmelen for å innvilge dispensasjon når vilkåret ikke er oppfylt. Det er slike vedtak Fylkesmannen har varslet opphevelse på.

Dette er et vilkår som skal håndteres strengt. Dette er fordi lovverket gir varig funksjonshemmede mulighet til turkjøring. «Tillatelse kan kun gis for transport til bestemte turmål og langs nærmere bestemte traseer dersom kommunen anviser slike» (jf Rundskriv T1/96). Dette er et videre begrep enn nyttekjøring.

Så er det kanskje noe viktig som ikke alle er klar over. Personer som er bevegelseshemmede på grunn av alder eller midlertidig sykdom, går ikke inn under bestemmelsen «funksjonshemming». Slike søknader skal håndteres etter en annen hjemmel i lovverket, nf § 6. Men da er det samtidig andre vilkår som også skal være oppfylt, og som begrenser kjøreomfanget mer, skriver hun.

kritisk: Martin Ness er kritisk. Foto: Maria Holm Simonsen Foto: Maria Holm Simonsen