Fredag forrige uke gikk anbudsfristen ut for gods- og passasjertrafikk i ti år på strekningen mellom Bergen og Kirkenes - en strekning som i dag betjenes av Hurtigruten.

Det skriver iTromsø.

Kjent fra tidligere er at Hurtigruten og Torghatten har meldt interesse for å delta, men det har også vært utenlandske rederier som har vært i kontakt med departementet.

Fire skip

Sunnmørsposten skriver nå at Herøy-reder Per Sævik, via selskapet Havila Kystruten AS, har lagt inn anbud på ruten. De skal ha lagt inn anbud på å bygge fire av de elleve båtene som må til for å drive hurtigruta i dag, skriver Sunnmørsposten.

Anbudsfristen var egentlig satt til 3. januar, men det kom inn nye kriterier i grunnlaget - blant annet bestemmelse for «miljøbonus» - som førte til at fristen ble utsatt.

– Det er positivt for oss at miljøhensyn blir en del av utvelgelsen. Jeg registrerer at dagens hurtigrute-selskap har meldt inn en del båter som er mellom 25 og 30 år gamle. Vi vil nok score høyt på miljøfaktoren, mens Hurtigruten har en finansiell fordel på grunn av eldre, billige skip, sier Sævik til Sunnmørsposten.

Annerledes avtale

Departementet meldte forrige uke at de håper å ha en avtale på plass til påske. Sammenlignet med dagens avtale om kysttransport – som Hurtigruten har – er den kommende avtalen svært annerledes. Man ønsker å fortsette med daglige anløp til de 34 havnene langs leia, men anbudet er delt opp i tre deler med henholdsvis fire og tre ruter i hver. Dette for å åpne for at flere rederier kan få tildelt ruter.