Med alle digitale tjenestene som i dag er tilgjengelig, har brevvolumet som Posten håndterer blitt mer enn halvert siden år 2000. I tillegg er det forventet en ny halvvering frem til 2025.

Det gjør at Postens inntekter faller, samtidig som kostnadene ved å kjøre ut posten til alle landets postkasser hver dag ligger fast, skriver samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Sikre basisbehov

Derfor har departemnetet gjennomført en utredning, og onsdag sendte departementet ut en høring om endring for omdelingsfrekvens for post.

Her foreslås det blant annet at det åpnes for å redusere omdelingsfrekvensen av post fra fem dager i uken til omdeling annen hver dag i hele landet.

– Vi skal sikre befolkningens basisbehov for postsendinger, men samtidig ikke bruke uforholdsmessig mye midler på å opprettholde et tjenestenivå som er tilpasset fortiden. Vi ser nå fram til få innspill fra høringsinstansene om dette, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i pressemeldingen.

Her vises det videre til at 99,9 prosent av norske husstander har et godt nok bredbåndstilbud til å benytte seg av digitale tjenester som nettbank, offentlige tjenester, epost og skytjenester.

– Det er denne utviklingen som gjør at innbyggerne sender stadig mindre post. Mens norske husholdninger i gjennomsnitt mottok 3,9 brev i uken i 2017, mottok de i gjennomsnitt bare 7 småpakker i postkassen i hele 2017, påpekes det videre.

Posten positiv

De ulike alternativene til endringer som foreslås i høringen vil påvirke siste distribusjonsledd, det vil si utkjøring til folks postkasser og innhenting fra røde samlepostkasser.

– Strømmen av pakker og brev til postkontor og Post i butikk vil ikke påvirkes av de foreslåtte endringene.

Posten Norge, som har bedt om endringer i sine rammebetingelser, liker det de leser i høringen.

– De foreslåtte endringene i rammebetingelsene er bedre tilpasset markedssituasjonen og legger grunnlaget for å dekke folks basisbehov for postsendinger. Samtidig vil Posten fortsette å utvikle sitt tjenestetilbud tilpasset økt ehandel og digitale muligheter, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

Posten har tidligere varslet at neste naturlige steg i markedstilpasningen av posttilbudet vil være færre omdelingsdager.

Høringsfrist er 6. april 2018.