DN: Vi ser stadig sjeldnere på vanlig TV

Oppsummeringen av TV-året 2017 viser at daglig seertid falt fra 167 minutter i 2016 til 150 minutter daglig i 2017, skriver Dagens Næringsliv.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

nyheter

Ifølge  avisen var TV 2s hovedkanal sammen med NRK1, de kanalene som klarte seg best i det fallende markedet.

TV 2s hovedkanal fikk en samlet andel fjernsynstitting på 18,9 prosent i fjor, opp fra 18,3 prosent året før. NRK1 ble også en vinner, med en markedsandel på 32,3 prosent blant seere over 12 år. Året før hadde NRK1 30,7 prosent markedsandel.

Ifølge NRKs analysesjef Kristian Tolonen synker TV-seingen i alle aldersgrupper – bortsett fra i gruppen over 65 år. Mens det tidligere har vært registrert størst fall i aldersgruppen 12–29 år, skjer det samme nå også blant dem mellom 30 og 49 år. Og fallet er raskere i 2017 enn det var i 2016.

På gruppenivå økte Discovery-kanalene med blant annet TVNorge, Fem, Max og Vox mest. Discovery-kanalenes samlede markedsandel gikk opp fra 16,8 til 17,4 prosent.

(NTB)