I forrige uke fikk fiskeflåten i Botnhamn et nytt tilskudd. Da kunne Johnny Henriksen klappe til kai med «Malangsfjord», en 43 fots Malo-sjark bygget ved Jemar Norpower i Kristiansund.

Malo-sjarkene er et kjent begrep langs kysten, men Maloen Henriksen har anskaffet seg representerer noe nytt. Den skiller seg ut fra tidligere modeller på blant annet design og kapasiteter.

Stort rom og god dekksplass

Nybåten erstatter Henriksens tidligere båt, 40-fotingen «Erato», en båt han rodde med i 22 år, og som han nå har solgt til Sommarøy.

– Den største forskjellen på nybåten og gammelbåten er dekksplass, volum i lasterommet og ikke minst gjelda, smiler Johnny Henriksen.

– Vi har fått en sjark som er godt tilpasset kvotegrunnlaget vi har og det at vi er to mann om bord, sier han.

- Mye å si for kvaliteten

Lasteromskapasiteten er himmelvid forskjellig fra det han hadde før.

– På gamle «Erato» hadde vi 9 kubikkmeter containerplass. Det var en begrensing vi slet veldig med. På nybygget har vi til sammenligning 20 kubikkmeter containerplass. Det er klart det har mye å si for kvaliteten at vi kan lagre all fisken om bord i vannfylte containere.

Det er den butte baugen og et hevet dekk som har gitt muligheten til kapasitetsøkning.

- Fantastisk jobb

Jemar Norpower startet å bygge på «Malangsfjord» i april, og Johnny Henriksen synes verftet har gjort en fantastisk jobb underveis i prosessen. Ikke minst er han glad for at verftet greide å levere båten to uker før kontraktfestet dato. Det har gitt han og sønnen muligheter til å bruke romjula heime til å klargjøre de siste detaljer om bord før drifta starter for fullt med garn på Klakkan 2. januar.

Inneværende år hadde de ei kvote på 210 tonn torsk i rund vekt. I 2018 blir det snakk om 10-15 prosent nedgang.

– Jeg ser ikke på kvotenedgangen som dramatisk, den behøver ikke bety all verden hvis vi greier å få den kompensert med noen ører mer for kiloen, sier Johnny Henriksen.

Gode bekvemmeligheter

Han regner med at han og sønnen skal trives bra om bord. Bekvemmelighetene er det i alle fall ingen ting å si på: Et stort og lyst rorhus/salong, tre en-mannslugarer, dusj og toalett med varmekabler og ei bysse med brasiliansk skifer på dørken.

Thomas Henriksen (22) har rodd med faren siden 2013.

- Fiskeryrket er flott. De siste årene har det også vært gode penger å tjene, sier han.

Johnny Henriksen letter ikke spesielt på øyelokkene over prisen på nybygget.

- 10 millioner er mye penger?

- Det spørs hva du sammenligner med. Båtprisene er ikke de verste. Den største utfordringen i dag er kvoteprisene, svarer han.

Den nye generasjon Malo 43-foting byr blant annet på lyst og stort rorhus/salong. Instrumentkonsollen er også nydesignet. Thomas Henriksen trives godt bak spakene. Foto: Vidar Bjørkli
Maloene er kjent for å være solide båter, og «Malangsfjord» er intet unntak. Foto: Vidar Bjørkli
Den butte baugen på 43 fot lange «Malangsfjord» har gitt mulighet til god plassutnyttelse om bord. «Malangsfjord» byr på rikelig med dekksplass og et lasterom på hele 34 kubikk. Det gir hele 20 kubikkmeter containerplass om bord. Foto: Vidar Bjørkli