Årets Black Friday ble den sterkeste noensinne for norske kjøpesentre, med en økning på 16,2 prosent fra i fjor, skriver hovedorganisasjonen Virke i en pressemelding.

Også i de øvrige dagene i uke 47 (20.-26. november), økte handelen på kjøpesentrene sammenlignet med tilsvarende uke i fjor. Tilsammen økte omsetningen denne uken med 7,8 prosent, viser tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks.

– Vi så at flere butikker ”varmet opp” til Black Friday ved å gi gode tilbud dagene før. Det gjorde dette til en god kick-start på julehandelen, sier Bror Stende, direktør for Virke Faghandel, i en epost.

Tall fra Dibs tyder på en kraftig økning også i netthandelen på Black Friday. Mellom klokken 22 torsdag kveld og klokken 8 fredag morgen økte antall transaksjoner med 81 prosent sammenlignet med i fjor, ifølge ehandel.com.

Stende mener den sterke veksten er overraskende. Virke anslo i forkant at Black Friday kom til å ha en lavere vekst i år enn i fjor.

– Mens vi i fjor så at Black Friday stjal litt omsetning fra de øvrige dagene i samme uke, ser vi ikke samme tendens i år. Det er helt klart at nordmenn har trykket denne tradisjonen til sitt bryst og gjort det til en dag for å starte på innkjøpene de trenger til jul, sier Stende.

Med en økning på 13,7 prosent, var det butikkene på kjøpesentrene som selger klær, sko og vesker som hadde den største økningen i uke 47.