Allerede ved årsskiftet starter Troms fylkeskommune med å lage ei fylling som skal krysse fjorden mellom Røyrnesbukta og Sifjordbotn.

Entreprenør for prosjektet er antatt, men først etter at klagefristen går ut på lørdag blir det offentliggjort hvem som har fått jobben.

- Det blir oppstart ved årsskiftet, og fyllinga skal være ferdig til 1. juli 2019. Deretter skal fyllinga sette seg før den skal bindes sammen med ei bru. Brua blir lagt ut som et eget anbud. Hele prosjektet skal være ferdig til åpning sommeren 2020, sier prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen, som koordinerer prosjektet på oppdrag fra Troms fylkeskommune.

Totalt er skredsikringa i Sifjordbotn beregnet til å koste 110 millioner kroner.

Oppgradering av tunneler

Men det skal skje mer på samferdselssektoren i Sifjord kommende år.

Troms fylkeskommune skal også ruste opp tunnelene i Sifjordura og Sifjordskaret.

- Her er konkurransegrunnlaget lagt ut på Doffin med tilbudsfrist 20. desember, opplyser Østvik.

Den 1.670 meter lange tunnelen i Sifjordura har tidligere gjennomgått omfattende arbeider med vann- og frostsikring.

Sikkerhetsgodkjennes

- Det som nå skal skje er at tunnelen skal sikkerhetsgodkjennes i henhold til de nye EU-kravene. Det betyr ny belysning og etablering av nødstasjoner, sier Østvik.

Også tunnelen den 940 meter lange tunnelen i Sifjordskaret, på veien mot Flakstadvåg, skal få nye belysning.

- Her er det imidlertid ikke krav om sikkerhetsgodkjenning, siden tunnelen har så lav årsdøgntrafikk, sier Østvik.

35 millioner

Østvik sier at fylkeskommunen tilsammen skal bruke cirka 35 millioner kroner på opprustning av de to tunnelene.

- Tunnelene, samt fjordkryssinga av fylkesvei 243, er to av de tre gjenstående prosjektene i Torskenpakken, sier Østvik.

Utbedringer i Hamn

Det siste gjenstående prosjektet er i Berg kommune. Det gjelder utbedring av fylkesvei 86 forbi Hamn, hvor reguleringsplanen nå er ute på høring.

- Berg kommune skal behandle og godkjenne reguleringsplanen utpå nyåret. Det er ventet at fylkets vil vedta en oppstart på prosjektet i 2019. Det er snakk om punktvise utbedringer av  fylkesvei 86. Prosjektet har en ramme på cirka 30 millioner kroner, opplyser Østvik.

Man ser også behvo for å oppgradere Skalandtunnelen til å tilfredsstille EUs sikkerhetskrav, i 2019. Dette vil bli tatt opp i forbindelse med behandling av handlingsprogrammet fylket i mars 2018.

Veien under Stortinden i Sifjordbotn har vært åsted for en rekke snø- og steinras. Nå erstattes veien av ei fylling og ei bru. Foto: Halvard Pettersen