Det har vært stille rundt storprosjektet «Slaget om Narvik», men det har vært jobbet med prosjektet i tre år. Nylig fikk prosjektet en halv million kroner fra forsvarsdepartementet til forprosjektet til serien, som blir en TV-serie på ti episoder på 45 minutter hver. Serien skal spilles inn i løpet av 2019.

– Forsvarsdepartementet har gått tungt inn i forprosjektet og de ser viktigheten av bakgrunnsundersøkelsene vi har gjort. Vi har et nært og godt samarbeid med Forsvaret og forsvarsdepartementet, sier Tom Vidar Karlsen i produksjonsselskapet Storyline NOR, selskapet som skal produsere TV-serien.

Glad for å bidra

Brigade Nord skal bistå prosjektet med sin fagkunnskap og kompetanse, og sjef for Brigade Nord, Eldar Berli, er glad for at Hæren kan bidra til TV-produksjonen.

– For oss er det slik at det som skjedde i Narvik i 1940 har stor nasjonal og militær interesse. Vi bruker slaget fortsatt i militær trening og utdanning. Det er i internasjonal målestokk en stor operasjon som fant sted, og det er fortsatt stor interesse fra Polen, Frankrike og England. Slaget er underkommunisert, og vi er svært glad for at det blir en produksjon, sier Berli.

Tom Vidar Karlsen i Storyline sier prosjektet er stort og omfattende.

– Vi har ni personer som jobber daglig med prosjektet. Nå har vi full fart framover mot ti episoder på 45 minutter hver. To forfattere skriver manus og vi har et år og en og en halv måned på oss før vi trykker på knappen. Jeg føler at vi har hele Nord-Norge, ja, jeg tør neste si hele Norge, i ryggen, sier Karlsen.

Prosjektet er svært også økonomisk. 200 millioner kroner er prislappen. Bare forprosjektet kommer på fire millioner.

– Forprosjektet er så godt finansiert at vi vil lykkes med det. Når det gjelder øvrig finansiering så er det altfor tidlig å komme med tall, sier Karlsen.

Internasjonal interesse

Styrker fra Polen, Frankrike og England kjempet sammen med den norske hæren i slaget om Narvik. Karlsen har vært i disse landene for å promotere TV-prosjektet.

– Vi har opplevd veldig stor interesse i disse tre landene for dette prosjektet, sier Karlsen.

FilmCamps ide

Hele ideen til «Slaget om Narvik» kommer fra FilmCamp.

– Gløden for dette prosjektet ble sådd under et seminar vi hadde i 2009. Så har det gått i bølger fram til vi kom i snakk med Storyline. Vi tror de er de rette til å ta prosjektet videre. Dette blir gjennomført selv om vi må reise 200 millioner kroner. Jeg må berømme Storyline og Karlsen for måten å engasjere seg på, sier direktør i FilmCamp, Kjetil Jensberg.

Historiske hendelser

Spørsmålet er om en TV-serie kan fortelle den dramatiske historien rundt «Slaget om Narvik» i 1940.

– Vi har 450 minutter på oss. Da får vi med oss mye mer enn i enn spillefilm. Jeg kan love at både Gratangen, Gratangsbotn, Bjerkvik, Harstad og kampene i og rundt Narvik vil komme fram. Vi konsentrerer oss om hendelsene fra april til juni i 1940. Det blir ti episoder om to måneder. Dette blir en TV-serie basert på virkelige hendelser, sier Karlsen.

Prosjektet har også mengder med bakgrunnsmaterialer fra slaget som bygger opp under historien TV-serien vil fortelle. Blant annet dagbøker fra soldater som deltok i slaget.