Trollfjord Bredbånd skal bygge ut fiber på Salangsverket og i Øvre Salangen, men ville lodde stemningen på Sjøvegan og Melen også. Siden dette ikke er tilskuddsområder er det en høyere pris for tilknytning. Bedriften sendte da ut et team med selgere. Men de opererte med feil tilknytningsavgift.

Trekker ut selgere

Flere kunder skrev under på at de måtte betale 3.490 kroner i tilknytningsavgift for å legge inn fiber. Senere fikk de en telefon om at denne prisen er feil, og at rett pris er 6.000 kroner. Saken har skapt en god del reaksjoner, blant annet på Facebook. Torsdag informerte markedssjed Marthe Hov Jacobsen at bedriften har tatt grep.

– Det er veldig beklagelig at det først ble solgt inn til feil pris. For første gang har vi brukt eksterne selgere, men da vi ser at kundene ikke er fornøyde, trekker vi disse nå ut. Alle som er interessert i å høre om bredbåndstilbudet vårt, kan selvfølgelig ta kontakt med oss. Vi vil også være i Salangen selv mandag og tirsdag neste uke for å møte dem som vil snakke med oss, sier hun.

Beklager og redegjør

Kunderådgiver Geir Ove Johnsen i Trollfjord Bredbånd var tidlig inne på siden med beklagelser og redegjorde for saken.

– Vi er opptatt av å være åpen i denne saken. Det er meget beklagelig at det oppsto en slik feil, en feil gjort av enkelte selgere. Men jeg takker for at jeg ble tagget i «Hva skjer i Salangen» på Facebook slik at jeg kunne oppklare det som var skjedd. Som bedrift er du avhengig av å få både positive og negative tilbakemeldinger, som det var en del av her. Det må vi ta til oss og prøve å vokse på den kritikken vi har fått. Og vi tok tak i dette så snart vi fikk vite om det, sier Johnsen til Folkebladet.

Står fritt til å takke nei

– Har denne «glippen» ført til at mange har trukket seg fra avtalene?

– Vi har selvfølgelig fått noen tilbakemeldinger og noen angrerettskjemaer inn. Men det dreier seg om færre enn 10 personer. De kundene som har skrevet seg opp til en pris på 3.490 kroner og ikke ønsker å ha tilknytning til 6.000 kroner står selvfølgelig fritt til å takke nei, sier han.

– Dere må ha med 60 prosent av husstandene?

– En vanlig standard i bransjen der det ikke er tilskudd er å regne i overkant av 60 prosent. Det er på grunn av kostnadene for utbyggingen av fiber. Gjennomsnittsprisen på utbygging til husstand i Norge ligger på 25.000–30.000 kroner. I Nord-Norske strøk der det ofte er lengre mellom husene er det selvfølgelig også høyere utbyggingskostnader. Så kostnadene vi har er betydelige høyere enn det vi har i tilknytningsavgift. Det betyr at det vi ta noen år før vi får positive penger inn i bedriften, forklarer Johnsen.

Positive utvikling

Markedssjefen har god tro på å få med mange nok for å starte også på Melen og på Sjøvegan.

– Hvordan ligger dere an?

– På Melen er vi så å si mål, vi er ikke langt unna 60 prosent. På Sjøvegan gjenstår det noe. Det mangler vel 10–20 prosent før vi er i mål der. Interessen har vært stor så jeg tror dette skal gå bra, sier Hov Jacobsen. – Jeg håper også at den oppklaringen som ble gjort på Facebook denne uken har vært med å betrygge potensielle kunder og alle de som har bestilt om at vi er seriøse og er en god bredbåndsleverandør. Vi er opptatt av å være åpen overfor kundene, sier Johnsen.

Går som planlagt

– Det viktigste for oss nå er å prioritere å få bygget ut de områdene vi vant i anbudsrundene, sier Johnsen.

Johnsen opplyser om at utbyggingen av Salangsverket og Øvre Salangen går som planlagt. Her vil tilknytningsavgiften være 3.490 kroner. Det skal være ferdigbygget vår/sommer 2018.

Årsaken til lavere tilknytningsavgifter her er at disse utbyggingen mottar tilskudd.

– Vi er godt i gang med planlegging og setter snart i gang med utbygging og oppkobling, forteller han.