Allerede i mai/juni til neste år skal bygget stå klart. Med det blir Charles og Berit Wilsgård Olsens Senja fjordhotell en realitet.

– Hotellet bygges i elementer produsert i Riga i Latvia. Det skal faktisk ikke ta mer enn tre uker å stable opp det utvendige bygget, mens det innvendige kommer til å ta lenger tid, forteller Charles Wilsgård Olsen.

Senja fjordhotell skal romme tre etasjer, men det er kun de to nederste etasjene som gjøres ferdige i første omgang. Hotellet plasseres helt nede i fjæra med utsikt over idylliske Frovåg og sjøen.

– Vi får 11 dobbeltrom. På sikt kan vi utvide med seks dobbeltrom til i tredje etasje, sier Berit Wilsgård Olsen.

Hotell ble løsninga

Paret er ingen nybegynnere innen turisme og reiseliv, som bare helt uten videre hiver seg til med hotellplaner. Siden 2009 har de drevet Frovåg Havfiske, først i det små, men opp gjennom årene under stadig større forhold. I dag rommer Frovåg Havfiske tre sjøhus, tre utleieboliger, kaifasiliteter og båtutleie.

– Vi har ikke så mye aktivitet på vinteren, men stort sett hele sommerhalvåret er det full rulle her, sier Berit Wilsgård Olsen.

For gjestene som besøker Frovåg Havfiske er det selvhushold som gjelder. Det til tross for at anlegget på det meste huser inntil 39 besøkende.

– Vi ønsket oss en plass til å kunne servere mat til gjestene våre, og da ble hotell løsninga.

Med et hotell, som også skal romme konferanserom og spisesal til inntil 120 mennesker, åpner det seg også et helt nytt marked.

– Uten fisketurisme hadde vi mest sannsynlig ikke tenkt på noe hotell – det er fisketurismen som er grunnpilaren som gjør at vi tørr å satse. Med hotellet skal vi likevel ha et annet konsept enn for Frovåg Havfiske, og vi satser på helårsdrift, forteller paret.

Med Senja fjordhotell satser paret på å få en fot innom konferanse- og selskapsmarkedet

20 millioner kroner

Hotellsatsinga er i 20-millionersklassen.

– Er det skummelt å satse så stort?

– Det er ikke skummelt, men spennende. Det er jo ikke sånn at vi gjetter på at det skal gå rundt. Vi har regnet på det og gjort beregninger, sier Charles Wilsgård Olsen med glimt i øyet.

Både han og kona er i dag i full jobb i «vanlige» stillinger. Om det blir slik i fortsettelsen også er ennå uvisst.

– Det sier seg selv at det må bli noen endringer, men hvordan vi gjør det vet vi ikke ennå.Vi har tenkt på mange alternativer for hvordan hotellet skal driftes, men har ikke ennå landet på hva det blir – det får tiden vise, sier Berit Wilsgård Olsen.

Paret har i hvert fall troen på Frovåg og Senja som reiselivsdestinasjon, og at tilbudet innen fiske, friluftsliv og aktiviteter vil fortsette å tiltrekke turister og veifarende til området.

– Slik som det øker på, må strømmen ut fra Tromsø. Da må det legges til rette for nye muligheter.

Nettopp dette vi trenger på Senja

Visit Senja-sjefen applauderer satsingene på Sør-Senja.

For reiselivssjef Line Miriam Sandberg i Visit Senja lyder satsingene på Senja Opplevelser og Senja fjordhotell som musikk i øret.

– For tida er det utrolig mange nye ideer og prosjekter på gang, og det er dette vi trenger for å ta imot veksten som har vært de siste årene. At reiselivet er i ferd med å ekspandere for å tilby de reisende og vi som bor her flere aktiviteter og muligheter på Senja er helt fantastisk, sier Sandberg.

Det at det nå jobbes mer offensivt med reiselivssatsinger på sørsida av Senja synes hun er utrolig flott.

– Det er kanonbra for øya vår og regionen at det tilbys opplevelser på ulike plasser. Det at vi klarer å ha stor aktivitet i hele regionen gjør at det totalt sett kan tilbys et bedre tilbud. Alle har ulike ønsker, så det å kunne tilby et bredt utvalg i hele regionen er vinn-vinn for alle, poengterer hun.

Viktig med samarbeid

Noe som fremheves fra flere hold er behovet for samarbeid mellom reiselivsbedriftene. Dette er også noe som Sandberg er opptatt av.

– Det er absolutt viktig at man vet om hverandre, og nettopp dette er jo fordelen med å ta del i nettverket til Visit Senja-regionen. Alle kan ikke være gode på alt, men det at hver og én gjør det en kan best samtidig som man er klar over hva naboen tilbyr er kjempebra. Det gjør at man kan gi større opplevelser og flere tilbud til de reisende – og det er nettopp dette de reisende vil ha.

At reiselivet på Senja mer og mer går fra å være sesongbetont til helårig er også noe som reiselivssjefen fremhever som positivt.

– Må være bærekraftig

Sett hen til at turistsatsinga på Senja er i vekst, peker Sandberg på hvor viktig det er å være bevisst på at utviklinga må være bærekraftig.

– Det vil si at alle ting som vi ser som et problem – forsøpling, tømmeplasser, stoppeplasser, brøyting, offentlige toaletter og den biten – må komme på plass. Gjør det ikke det risikerer vi at boomen ender med et dårlig rykte, noe som ingen er tjent med. Nettopp dette har vi i Visit Senja-regionen fokus på, opplyser Sandberg.

Hotellet, som koster 20 millioner kroner, skal romme tre etasjer. Foto: Illustrasjon: Byggmester Meier
Charles og Berit Wilsgård Olsen har siden 2009 drevet Fjordgård Havfiske. I 2012 og 2013 førte de opp tre sjøhus i fjæra i Frovåg. Foto: Maria Holm Simonsen
Visit Senja-sjef Line Miriam Sandberg er kjempeglad for satsingene på Senja Opplevelser og Frovåg fjordhotell, samt flere etableringer som er på gang. Foto: Christer Pedersen
Hotellet skal føres opp på ei utfylt tomt i fjæra, rett ved siden av de tre sjøhusene. Utsikten herfra blir upåklagelig. Foto: Maria Holm Simonsen