– Man kan jo spørre seg hvorfor i alle dager man kan finne på noe slikt, men årsaken er at i ønsker å imøtekomme våre kunder som vi har på innlandet. Det er ikke å legge skjul på at nøkkelen til denne suksessen vi har opplevd siden oppstarten er fordi vi har jobbet knallhardt for dette, i en knallhard dagligvarebransje, forteller daglig leder i Finnsnes orientalmarked, Hans-Ivar Hansen.

Gi tilbake

Da de åpnet på Finnsnes i 2014 hadde de et lokale på 49 kvadratmeter, bare noen måneder senere flyttet de tvers over gangen i Fredheimgården, til 200 kvadratmeter.

For Hansen og kona Nerilaine Romero Hansen har suksessen med butikken på Finnsnes gjort at de nå kan gi tilbake til kundene som har reist langt for å handle hos de.

– Vi har mange kunder på innlandet, og det er klart at å kjøre i flere mil for å handle hos oss, er ikke så gunstig i lengden. Vi setter pris på kundene våre, de er ekstremt viktig. Vi lever ikke på bølgen og driver forsiktig, og overskuddet i bedriften har vi som «policy» å videreutvikle konseptet. Denne gang på å komme nærmer en stor, fast kundegruppe på innlandet, forteller Hansen.

Sårbar

At de jobber i det som kan kalles en dagligvarenisjehandel, vises på kalenderen i enkelte ferier, forklarer eieren.

– Vi omsetter på et mye lavere nivå enn de store dagligvarebutikkene og vi ser hvor avhengige vi er av våre flotte kunder. Reiser noen av våre faste kunder på ferie, så merker vi det.

Sentrum

Butikken de åpner 1. november, skal ligge i sentrum av Andselv.

– Denne butikken vil ligge på 80-90 kvadratmeter og dermed ha halve størrelsen av butikken på Finnsnes, men vi skal forsøke å gjøre vareutvalget tilnærmet likt, bare ikke i samme mengder. Tanken er også å få ansatt en person fast på Bardufoss med tiden. Vi ønsker jo å være der våre kunder er, så får vi bare håpe at de vil komme til oss. Kanskje det å ha to butikker gjør det mulig for oss å ta ut ferie for første gang på disse årene, ler Hansen.