Hun mener det er en gylden mulighet siden stortingspolitiker Sandra Borch (Sp) nå sitter i energi- og miljøkomiteen.

Vanskelig å opprette løype

– Jeg har allerede hatt kontakt med Sandra om disse sakene, sier Wiggen Prestbakmo til Folkebladet.

Hun ønsker at komiteen tar opp både at det er for vanskelig å opprette snøskuterløyper for rekreasjonskjøring slik Stortinget har vedtatt, og ikke minst vil hun ha fokus på regelen om at det skal være minst 2,5 kilometer strekning målt i luftlinje til hytter for å få dispensasjon.

– Lov om motorferdsel er definitivt et område for denne komiteen. De kan dra opp sakene videre. For meg handler dette rett og slett om å få skuterpolitikken begripelig for folk, sier hun.

Kommunene må avgjøre

Fylkesmannens tolkning av regelen om minst 2,5 kilometer i luftlinje har skapt sterke reaksjoner i Troms.

– Mener du denne grensen bør tas bort?

– I utgangspunktet er dette bare et tall. Hvorfor 2,5 kilometer? Jeg mener hver enkelt kommune må avgjøre i forhold til geografi og bebyggelse som er der. Kommunen må få bruke skjønn i disse vurderingene. Vi har hytteeiere i mange forskjellige varianter. Og vi har solide skogsbilveier som må kunne benyttes til hyttene utover sommertiden. Det er vanskelig å se for seg at det er store inngrep i naturen ved å bruke disse på vinteren. Dette er jo allerede etablerte ferdselsveier. Vi ønsker jo at folk skal bruke naturen og komme seg til fjells, sier Wiggen Prestbakmo.

Vil endre tolkning av loven

– Jeg ser heller ikke at det er nødvendig å endre lovverket i forhold til å opprette skuterløyper for rekreasjonskjøring, men departementet må sørge for at praksis for tolkning av lovverket endres. En må vurdere lovverket på dette område, om det virker i forhold til intensjonene. Det ser vi ikke minst i Troms at er nødvendig. Tilsynelatende er det ikke skjedd noen endringer slik intensjonene var fra Stortinget. Stortinget har bestemt at det skal være lovlig med rekreasjonsløyper. Politikerne har gitt et klart signal om at dette skal være mulig. Det er ikke slik jeg oppfatter at Fylkesmannen i Troms tolker dette vedtaket. Det virker som at for fylkesmannen utgjør ikke dette vedtaket noe forskjell fra tidligere praksis. Vi får lov å tegne kart og snakke med grunneiere og skal selv til slutt fatte vedtaket, men det er ingenting som hjelper oss videre, sier hun.

Ønsker klargjøringer

– Jeg vil at denne komiteen skal bli opptatt av erfaringene som er gjort etter endringene i lovverket. Har kommunene fått reelle muligheter til å etablere snøskuterløyper slik intensjonen var? Da blir det interessant å se hva de finner. Noen plasser har fått realisert løyper for rekreasjonskjøring. Andre plasser stanger vi hodet i veggen som her i Troms. Jeg mener energi- og miljøkomiteen bør bli opptatt av hva dette skyldes og hva de kan gjøre for å bidra til at de kommunene som ønsker løyper kommer i mål. Etter min oppfatning må departementet komme med klargjøringer, og der trenger vi komiteen til å trykke på, sier hun.