Bakgrunnen er møteulykka som skjedde sist fredag 29. september i Indre Troms.

Fire soldater fra Setermoen ble skadet i ulykka. De satt usikret bak i en Mercedes feltvogn MB 240, da bilen kolliderte med en militær lastebil på glatt føre.

De gamle feltvognene fra 1984 er ikke utstyrt med sikkerhetsbelter.

Sendt til UNN etter front mot front Fire soldater, to av dem alvorlig skadd og to lettere skadd, ble sendt med helikopter til UNN, etter en trafikkulykke like ved krysset til Målselvfossen fredag morgen. Vurderer forbud

Forsvarsmagasinet «F» skriver at Hærens hovedverneombud vurderer dagens transportpraksis som uforsvarlig. Han har etter ulykka fredag bedt om et møte med hærledelsen for å høre hva slags tiltak arbeidsgiveren vil komme med.

- Jeg vurderer å sette ned foten for dagens praksis for å sikre de ansattes liv og helse, sier Thomas Norman Hansen til «F».

Han viser til at en privat veteranbilfører selvfølgelig kan kjøre rundt uten belte, siden det er et personlig valg. Men personell på plikttjeneste kan ikke velge bort det usikre, og da har arbeidsgiver plikt til å sikre personellet.

– Disse bilene er en potensiell dødsfelle Mens rutebusser har krav til bilbelter, er Forsvarets feltvogner så gamle at de klassifiseres som veteranbiler og slipper belter. Fartsbegrensing

Fra før har Hæren innført bestemmelse om maks kjørehastighet på 50 km/t når det sitter personell bak i de gamle feltvognene.