I tilsynet på Dyrøytunet 14. september avdekket Dyrøy og Sørreisa brannvesen fem avvik, hvorav et går på frakoblet brannalarm.

– Da administrasjonen flyttet til Dyrøytunet i 1999, ble det ikke koblet til brannalarm i bygget. For rundt ti år siden da ambulansestasjonen kom på plass, ble det satt inn en trådløs brannvarsling for å dekke bygget i tilfelle det brant. Dette var en midlertidig løsning, og det er ikke bra at det har vart så lenge. Nå har vi kommet til det punktet at de har satt ned foten og noe må gjøres, forklarer brannvernsleder i kommunen, Leif Jenssen.

Ikke alvorlig

Brann og beredskapssjef i Dyrøy og Sørreisa, Tor Ivar Olsen, sier avvikene ikke var av det alvorlige slaget.

– Jeg vil ikke si at det var alvorlig avvik, de har jo tenkt seg om og gjort noen grep. Så jeg vil tro at det nå kommer på plass, sier Olsen.

Vil ha økt oppmerksomhet rundt komfyrbrann - les saken her.

Videre påpeker han at bygget ikke har vært fritt for varsling.

– Det er blitt gjort et kompenserende tiltak, så det ikke har vært helt fritt for varsling i kontorbygget. Utover dette avventer vi på svar fra kommunen, før vi avgjør hvordan vi går videre i saken, sier Olsen.

Iverksatt tiltak

Rådmann i Dyrøy, Erla Sverdrup, har vært utilgjengelig for en kommentar i saka, men kommunen kan opplyse om at rådmannen i samråd med brannvernleder har iverksatt tiltak på avvikene.

Kommunen har fått frist til 23. oktober for å komme med en tilbakemelding til Dyrøy og Sørreisa brannvesen på hvordan avvikene vil bli rettet opp.

TILTAL: Kommunen opplyser om at rådmann Erla Sverdrup i samråd med brannvernsleder, har startet tiltak på avvikene. Foto: Morten Dokka