Skiltene ble satt opp i sommerferien, til mange trafikanters forbauselse. De fleste stilte seg uforstående til at det skulle være behov for å sette ned farta på strekninga.

Folkebladet-TV: – Ikke riktig med 60-sone her

– Vedtaket om 60-sone var bygd på feil grunnlag. Jeg hadde misforstått med hensyn til bosettingsmønsteret, sier senioringeniør Kurt Stormo i Statens vegvesen.

Klager

Etter mange klager fra bilistene var han fredag på befaring på Hannes.

Han sier at han har stor forståelse for at bilistene har reagert.

– Skal folk ha respekt for en 60-sone må den være i henhold til kriteriene. Det må være en begrunnelse og et bosettingsmønster som rettferdiggjør en 60-sone. Men slik det er på Hannes, så ser folk at begrunnelsen er usaklig. For å gjenopprette respekten for 60-soner, så fjerner vi derfor skiltene og fartsgrensa blir igjen 80 kilometer i timen.

Stormo har jobbet med fartsgrenser siden 2003, men sier at han aldri har vært borti en sak tidligere hvor man rykker opp skiltene kort tid etter at de er satt ned.

Komfortabel

– Nei, men jeg føler meg mer komfortabel nå. Jeg kunne ikke leve med et feil vedtak, og jeg tror heller ikke det har ødelagt omdømmet vårt. Det er bedre at vi viser ydmykhet enn å la gale vedtak stå.

FAKSIMILE Folkebladet 16. september 2017.

Noe positivt har det også kommet ut av dette. Jeg har fått mange henvendelser om andre fartsgrensesaker på Senja, sier Stormo.

Oppsitter Dag Pettersen på Hannes, som har øvd påtrykk i to år for å få nedsatt fartsgrensa, synes det er leit at skiltene fjernes.

– Skudd for baugen

– Det er synd og et skudd for baugen for oss. Vi opplever at det kjøres fort etter veien. Med å kjøre i 80 kontra 60 km/t sparer bilistene kun 20 sekunder på strekninga. Er tidsklemma blitt så gal at man ikke har råd til det? spør Pettersen.

– Fylksvei 861 er en viktig transportåre på Senja. Det vil være samfunnsøkonomisk feil å innføre 60-soner som forisnker trafikken og går utover transportfunksjonen, sier Kurt Stormo.

Faksimile Folkebladet lørdag 16. september 2017 (Klikk på bilde for å lese eAvisa) Foto: Faksimile