Nyervervelsen deres til 33 millioner kroner er i samme stil som resten av flåta, med knallgult og sort. Dimensjonene gjør derimot at båten skiller seg ut fra de andre båtene.

– Det er en stålkatamaran på 14,95 ganger 12 meter. Vi er avhengig av å ha stor og god dekksplass, og det er levert mange båter på samme størrelse, så det fungerer veldig bra. Til sammen gir denne båten seks nye arbeidsplasser, forteller Larsen.

Hans» skal, i likhet med hovedvekta av flåta til FDA, serve oppdretterne i Finnmark.

– Båten skal inn som servicebåt på en charteravtale med Grieg Seafood i Finnmark. Den kan gjøre alt fra utsett av nye merder til service av anlegg.

Søsterskute

Samtidig som de har fått levert «Hans», har de en lik båt under bygging hos Fitjar Mekaniske verksted.

– Vi får levert den nå før årsskiftet, forteller Larsen, og opplyser om at det blir båt nummer seks og syv i FDAs flåte.

– Får dere fylt kalenderen for alle båtene?

– Ja, det tror jeg, hvis ikke hadde vi ikke blitt å bygd, svarer Larsen

Millioninvesteringer

Med de to nye båtene skal de ha rigga seg godt for fremtida.

– Jeg har kommet ut av tellinga på hvor mye vi har investert for til sammen. I år ender vi på 66 millioner kroner i båt, og i fjor kjøpte vi en båt til 56 millioner kroner, så på to år har vi passert 120 millioner kroner. Det er betydelige investeringer som er gjort, men det er nødvendig for å henge med.

For fremtida

For å få en båt for fremtida, har de rigga den godt.

– Båten er usedvanlig godt utstyrt, som gjør at prisen dras opp. VI kunne godt bygd tilsvarende båt for under 30 millioner kroner, men vi har valgt å utstyre den skikkelig. For det første er det første båt på denne størrelsen som leveres med så stor kran, ellers har vi haikjeft, tauepinne og platelås, og en solid vinsj. Det er en båt som er bygd for fremtida. Tendensen er at ting bare blir større og større, og da blir ting for smått etter et par-tre år. Men nå skal vi være rusta for mange år frem i tid, forteller Larsen.

Ståhøyde: Det er godt med plass under dekk på båten. Motorrommet er nok en våt drøm for mange skipsmekanikere, med ståhøyde og skikkelig belysning.
Fasiliteter: Med stue, egne lugarer og bysse skal det ikke stå på fasilitetene for de som får jobb ombord på «Hans».