I Nasjonal transportplan som legges frem fra kl 12.00 onsdag, får Senjahopen på Senja tildelt flere millioner i forhold til innseilingen til bygda. I første periode får havneanlegget 39 millioner, mens det i neste periode vil få 100 millioner kroner.

Folkebladet-TV: Se hele fremleggelsen av Nasjonal transportplan

Det som skal gjøres av tiltak omfatter en utdyping og innseiling av havna på 11 meter, utdyping i havneområdet ved industriområdet på ni meter og utdyping av fiskeriserviceanlegget til fem meter.

Dette er gode nyheter, sier Regina Alexandrova (H) til Folkebladet.

– Nå kan man få inn større fartøy for å øke fiskeriaktiviteten, dette er kjempegode nyheter og positivt for hele Midt-Troms. Det har vært et ønske om å bygge ut for å kunne ta i mot mer fisk, og det å kunne få større fartøy betyr mer aktivitet og næringsutvikling. Dette er et godt bidrag til nye Senja kommune i forhold til næringsveksten, sier Alexandrova.

Bra for Midt-Troms

Hun sier videre at NTP er veldig bra for Midt-Troms sin del.

– Det kommer mye midler i forhold til nye veiprosjekter og det vil bli et kjempeløft for Troms. Det vil bli gitt mye penger både i første periode og andre periode. Det er mye som kommer allerede fra 2018. Det er bra for oss å få bedre veier og tilrettelegge for næringslivet, sier Alexandrova.

– Er dette noe som skal gjennomføres, eller ligger det en fare for at noe faller bort?

–Dette skal gjennomføres, men det må så klart inn i budsjettene hvert år. Men nå ligger det midler som er planlagt brukt på dette, og det skal da mye til for at det ikke går gjennom.

Satser på Fylkesvei

I NTP skal det også satses på Fylkesveiene. I forhold til nåværende transportplanen øker den kommende NTP med 28 prosent bevilgninger til Fylkesveiene.

– Dette vil gi en økning på 33,5 milliarder i planperioden til Fylkeskommunen. Det vil satses betydelig på skredsikring, noe som betyr mye for fremkommeligheten. Nå er det fylkeskommunen som er vei-eier og vil bestemme prioriteringen ut i fra tildelingen vi nå gjør. Men jeg mener det er en bred politisk enighet om at Senja er viktig og at det skal satses på Midt-Troms og Senja, sier Kent Gudmundsen, stortingsrepresentant for Høyre i Troms, til Folkebladet.

Han sier videre at det er noen fylkesveier som han mener har høy prioritet i Troms.

– Jeg er ikke i tvil når vi ser hvor fylkesveiene ligger som driver med verdiskapning. En av de er veien mellom Senja og Buktamo, det er en vei som har en definitiv høy prioritering i Troms, sier Gudmundsen.

Nord-Norge banen

Et nytt punkt i saken hvor jernbanen i Nord-Norge skal utredes, er at også samfunnsperspektivet skal tas høyde for i utredningen.

– Nå ligger det inne en utredning som er et nytt kostnadsoverslag for å bygge traséer i Nord, slik det ble gjort i ´92. Det nye er at det også ligger en utredning om samfunnsøkonomiske ringvirkninger og hva det vil bety. Nå skal en se på, ikke bare hva det vil koste, men å se på samfunnsperspektivet, vekst, næring og hva en slik infrastruktur vil bety. Dette vil være nyttig for å kunne argumentere for utbygging i tillegg til å se hva dette vil koste opp mot nytte, sier Gudmundsen.

Regina Alexandrova sier Midt-Troms vil få mye ut av den nasjonale transportplanen. Foto: Stian Lund