SETERMOEN: I en uttalelse sier Regionrådet at de med glede ser at kompetanseklyngen i Tromsø tilknyttet droner nå skaper arbeidsplasser i Midt-Troms.
Brødtekst2: vil si hvilket utnyttingspotensial droner og droneteknologi kan ha i fremtiden til en rekke formål, både sivile og militære, forteller regionrådsleder Geir-Inge Sivertsen.
Den perfekte krybba
Forsknings- og innovasjonsselskapet Norut har de siste ti årene hatt stor aktivitet i bruken av ubemannede fly på flere felt, som miljøovervåkning, klimakartlegging, sivil beredskap og datainnsamling. I Midt-Troms har de per dags dato en droneflvver med kontor i Bardu, og benytter seg også av Elvenes flyplass i Salangen til testing av droner. Ifølge operativ leder Nils Håheim-Saers i Norut ligger det et stort potensial i Midt-Troms for å videreutvikle droneindustrien.
– Midt-Troms er den perfekte krybba for droneindustrien å vokse i nå, fordi man har infrastrukturen til stede, sier Håheim-Saers.
Bedre fleksibilitet
Droner som flyr utenfor synsvidde må i dag fly i segregert luftrom, som betyr at annen luftfart ikke kan fly i det samme luftrommet.
– Når vi for eksempel skal dra til Svalbard å fly med droner ut i havet fra Ny-Ålesund og gjøre forskning, må vi søke Luftfartstilsynet om å opprette et slikt midlertidig fareområde utenfor Svalbard, forklarer Håheim-Saers.
Fordelen i Midt-Troms er at det allerede finnes mange fastsatte fareområder på innlandet med skyte- og øvingsfelt, og i Andfjorden tilknyttet rakettskytefeltet og delvis skytefelt for sjøforsvaret.
– Hvis vi skal bruke fareområdene i Midt-Troms, som eksisterer og allerede er kommunisert til alle i lufta i flyindustrien, kan vi på to dagers varsel bruke disse. Det gir oss en helt annen fleksibilitet, sier Håheim-Saers.
Må samarbeide
For å forløse potensialet i droneindustrien er man avhengig av at luftforsvaret ser verdien i integrasjon mellom sivil ubemannet luftfart og militær bemannet luftfart.
– At kystvakten nå flyr sivile droner bør luftforsvaret ta inn over seg å ha en egeninteresse av, ved å få den kapasiteten til å virke sammen med kystvakthelikoptrene på Bardufoss, som flyr på militære regler, sier Håheim-Saers.
Dersom man også får med det faglige miljøet ved flyskolen på Bardufoss, vil dette kunne skape en unik treningsarena for droner fullintegrert i norsk luftfart.
– Om fem til ti år kan ikke den ubemannede luftfarten være avhengig av å operere andre plasser enn den bemannede luftfarten. Aktørene er til stede og vi er helt avhengig av at forsvaret finner sin plass og søker samarbeid, for å forløse det økonomiske potensialet og de nye arbeidsplassene i Midt-Troms, sier Håheim-Saers.
– Kjempespennende
Regionrådsleder Sivertsen mener faktorene med et fremtredende teknologimiljø, eksisterende infrastruktur og et kompetent faglig miljø gir et godt grunnlag for utvikling av droneindustrien i Midt-Troms.
– Summen av dette gjør at vi ser det som et kjempespennende potensial for fremtiden, som vi selvsagt ønsker å sende noen signaler om at dette må man prøve å samkjøre med de teknologimiljøene, og ikke minst den infrastrukturen man har i nord, sier han.