VALVÅG: Ståle Jensvoll, fra Finnsnes, er på besøk hos sin søster i Valvåg, de har den siste uken hatt store problemer med å koble seg på nettet.

– Helt siden forrige uke har nettet vært nede så å si hele tiden. Vi får ikke koblet opp i det hele tatt og kommer det nett, er det så svakt at man ikke klare å koble seg på en nettside, sier Jensvoll.

Ønsker svar

Ifølge Jensvoll har de forsøkt å kontakte med Tranøy Telecom for å få svar på problemene, men de har ikke oppnådd kontakt med selskapet.

– Vi har prøvd å opprette kontakt flere ganger, men de har ikke tatt telefonen. Når vi er plaget, regner vi også med at andre er det. Det er klart at i helgene kan det gå tregt på nettet, men da er det også folk på hyttene rundt omkring her. Det er kanskje ikke all verdens kapasitet på nettet, sier Jensvoll.

Klar over problemer

Ove Jensen på Tranøy Telecom forteller til Folkebladet, at årsaken kan være endringer på innstillinger i ruteren.

– Noen kunder vil ha problemer med å komme på nett pga DNS-innstillinger i ruteren sin. DNS-adressene som er lagt inn der, må fjernes. Det er den siste uken vi har måtte bytte DNS-adresser på ruterene. Dette kan være grunnen til at de opplever at de ikke kommer på internett. Dette er et problem som ikke skulle ha oppstått, men så har det gjort det allikevel. Vi har forsøkt å ta kontakt med de vi ser som ikke har nett, men det er ikke alltid vi klarer å få hele oversikten, så da må de som opplever dette ta kontakt, sier Jensen.

Stor pågang

Jensen påpeker at årsaken til at Jensvoll ikke har oppnådd kontakt med selskapet, kan være grunnet stor pågang.

– Hvis personer i kommunen har forsøkt å tatt kontakt, men ikke fått svar har vi bare hatt for mye å gjøre. Da må de bare ringe opp igjen, så skal vi hjelpe de på vei. DNS-adressen som må endres på ruter er noe de må ha bistand på, for å få en riktig tilgang til internett igjen, avslutter Jensen.