SENJA: - Senja er bobilistenes stressless-øy. I godt vær blir man fort bergtatt.

Slik lyder innledninga på reportasjen i ukebladet Vi Menns nylig utkomne temabilag om bobil.

Reporteren kjørte i sommer rundt på Senja i lånt bobil fra Lians Caravan.

- Hvorfor Senja? spørres det retorisk i reportasjen før reporteren gir svaret selv: - Fordi Norges nest største øy er et velkjent paradis for bobilister, som her ikke bare finner storslått natur, men også kan fricampe i den, nærmest hvor som helst.

Imponert

Reporteren er imponert over hva øya kan by på. Spesielt blir han trollbundet av livsverket til Leif Rubach, Senja-trollet. På Hamn er det stopp for en kaffe og en Gullpinne i sola, i det reporteren beskriver som et imponerende martimt byggverk.

Også Kråkeslottet i Bøvær blir anbefalt. Det samme gjelder Ersfjordstranda og rasteplassen på Tungeneset. Reporteren er ikke like imponert over Gulldassen, som «bare er en dass, da», som han er over sandstranda med hvit finkornet sand.

- Servicen elendig

Men ikke alt er bare fryd og gammen, ifølge reportasjen. I Mefjordvær er det stopp for natta, og her skal middagen inntas. Ved Mefjord Brygge går reporteren for boknafisk.

- Prisen er høy, boknafisken grei og servicen elendig. For Mefjord Brygges skyld får vi håpe at vi var et arbeidsuhell for de impliserte, heter det i reportasjen.

Heller ikke Husøy høster spesielt lovende ord:

- Vi rusler litt rundt på øya. Her er ikke så mye å se på; mest gamle hus med disse typiske 70-talls asbestbefengte eternittplatene som ytterskall.

Reporteren er heller ikke spesielt begeistret for omgivelsene til kaféen Den Lille Perle på Husøy, som «ligger unnselig og nesten usynlig til ved noen shabby drivstoffpumper». Men inntrykket endrer seg når han stiger inn i kaféen, skriver han. Her er det «innbydende krambu-koselig og lunt, med kaffe, kaker etc.»

- Beklagelig

Daglig leder Tommy Schanke Hansen ved Mefjord Brygge sier til folkebladet.no at han synes det er beklagelig at Vi Menns reporter fikk en dårlig opplevelse ved stedet.

- Det er kjempesynd. Vi har flere hundre kunder i sommersesongen, og vi ønsker å gi alle den beste servicen vi kan. Gjennomgående får vi god kritikk både for maten og servicen. Så jeg vet ikke hva som kan ha skjedd i dette tilfellet. Det må ha vært et arbeidsuhell. Slik jeg kjenner mine ansatte er de både blide og serviceinnstilt, sier Schanke Hansen.

- Reporteren beskriver også boknafisken som «grei». Jeg vet ikke hvilke preferanser han har til boknafisk, men jeg tør påstå at vi har fortreffelig vare. For en porsjon tar vi 249 kroner, noe som er en veldig konkurransedyktig pris, sier Tommy Schanke Hansen.

Daglig leder Tommy Schanke Hansen synes det er kjempesynd at Vi Menns reporter fikk en dårlig opplevelse ved Mefjord Brygge. - Det er ikke slik vi ønsker å framstå, sier turistverten. Foto: Christian a. Unosen
Mefjord Brygge får kritikk for elendig service i Vi Menns bobil-bilag. Foto: Vidar Bjørkli