HUSØY: Mens Tøllefsen på Husøy enda er i samtale med ulike verft om båtbygging har Hans Henriksen fra Botnhamn skrevet under på papirene og båten skal være leveringsklar juli 2017. En 50 fots garn- og linebåt, som skal erstatte den nåværende båten. Prislappen er på 16 millioner.

– Jeg har spekulert på dette i hele tre år, og har nå endelig klart å bestemme meg. Det er klart det er en stor investering for min del. Rettighetene har jeg fra før, og det er full strukturert på hyse, torsk og sei. Jeg ønsker ikke å antyde hva verdien på rettighetene er, men totalt sett er prisen på prosjektet dyrt nok, sier Henriksen.

Godt tegn

Han synes det er flott at det er mange som ser mot nye båter på Senja og at navnet på hans nye båt, ikke var noe vanskelig å komme på.

– Det er et godt tegn at det i det hele tatt er rom for fornyelse. Ryktebørsen sier at det er flere som spekuler i nye båter. Min første fiskebåt het Leif Helge. Siden har hver fiskebåt jeg har hatt, fått samme navn. Det skal selvfølgelig denne også hete. Det er navnet på han som solgte meg min første båt, og dette er min måte å sette pris på det, sier Henriksen.

Tenker Miljø

Årsaken til ny båt er mange og Henriksen sier hovedårsaken er å få bedre kapasitet.

– Vi ønsker å bli vesentlig bedre og med den nye båten får vi tre ganger så mye kapasitet enn på den nåværende båten. Vi ønsker også å få et helt støyfritt arbeidsmiljø og har gjort noe med både motoranlegg og isolasjon i båten. Vi tenker også på miljø og håper at vi skal bruke mindre diesel i fremtiden. Det er viktig å fiske mest mulig, og forsøple minst mulig. Målet er å være med i næringen, ta et løft både i kvalitet og tilrettelegging for mannskapet, sier Henriksen.

Rekruttering

Han tror fornyelsen også har mye å si for fremtidig rekruttering i næringen.

Det er ingen tvil at når det kommer nye båter, med gode arbeidsplasser, så bidrar dette til rekruttering. Folk ser det som verdifullt å være med på slike båter, det har med trivselsfaktoren å gjøre, ikke at vi har det direkte utrivelig på båten i dag. Vi får flere henvendelser fra forsker- og skolemiljø og nå kan de være med på båten, sier Henriksen.

Startfase

Tøllefsen satser også på ny båt, men er i en litt tidligere fase enn fiskeren fra nabobygda.

– Jeg er i forhandlinger, så kontrakten er ikke signert enda, men det tar jeg sikte på å få på plass før jul. På den måten starter de byggingen i 2017, forklarer han.

Ny-båten skal etter planen bli noen meter lengre en dagens 50 fot. Den 90 fots store båten får da en prislapp på mellom 40 og 50 millioner kroner og blir en snurreva båt som erstatter hans nåværende garn og linebåt.

– Dagens båt er fem år gammel, men man kommer i en helt annen verden med en ny båt, både i komfort og ikke minst også på grunn av størrelsen. Nå får vi utnyttet alle fiskeslagene. Jeg kommer til å overføre kvoten vi har i dag, og med den får vi utnyttet den bedre. I dag har vi 1000 tonn hyse og i dag bruker vi kanskje 10-15000 kilo, så det kommer til å utgjøre en stor forskjell, sier Tøllefsen.

Årsaken til at han beveger seg bort i fra garn og line, er på grunn av effektiviteten og ferskfisk markedet.

– Det ferske markedet er kommet hardt inn og det er kanskje i pris snakk om fire til seks kroner i forskjell i på garn og snurreva. Så da var vi ikke i tvil. Det er mye mer effektiv og en helt annen måte å jobbe på og lagring på båt, sier Tøllefsen.

Smitteeffekt

Han ser smitteeffekt av at flere i samme område kjøper båt, og synes dette lover godt for næringen.

– Det har kommet mye nytt både i form av kvoter og båt på Senja de siste årene, det er kjempeflott. Bare her på Husøy har vi kanskje holdt på i 15 år med kjøp av kvoter, og når nye båter blir kjøpt er det en viss smitteeffekt. Kjøper den ene, så skal naboen også ha, ler Tøllefsen.