FINNSNES: - Vi ser behovet for å øke barn og unges interesse og motivasjon for realfag, samt å styrke rekrutteringen. Det er også viktig for realfag og teknologi i samfunnet generelt, forteller avdelingsleder Sigbjørn Syr.

Realfagssatsningen i skole og barnehage må ifølge han styrkes med målrettede tiltak og bedre økonomi.

- Å variere læringsarenaer kan bidra til å sette kunnskap inn i meningsfulle sammenhenger. Forskning tyder på at undervisning knyttet til samfunnsmessig anvendelse fremmer elevenes interesse og motivasjon for realfag, påpeker han.

- Nødvendig

Han mener det er et potensiale for bedre samarbeid mellom skole, det offentlige og private bedrifter.

- Vi i NITO mener det er nødvendig å styrke teknologifag i skolen gjennom økt bruk av utforskende metoder, økt lærerkompetanse og bedre og mer varierte læringsressurser. Det er nødvendig å styrke samarbeidet mellom skole, arbeidsliv og forskningsmiljøer for å gi elever en mer variert undervisning knyttet til samfunnsmessig relevans, forteller Syr.

Som et bidrag til økt interesse for realfag i skolen, inviterte Nito Troms barneskoler i kommunene Lenvik, Målselv og Balsfjord til å være med på trekning til å delta på åpen campus under Forskningsdagen i Tromsø førstkommende fredag.

- Vi har fått til et program med Vitensenteret hvor elevene vil få et lite innblikk i forskning ved besøk på spennende stands med forskere fra UiT, Nofima og Kreftforeninga, forklarer avdelingslederen.

Teknobesøk

Temaer vil være dataspill, grenser i arktisk farvann, tannlegeskrekk, om hvordan restprodukt fra fisk kan brukes i medisiner – til og med egen musikalitet kan sjekkes.

- Så er det også lagt inn et besøk i teknologibygget hvor man kan prøve seg som kaptein på egen skute - i en skipssimulator, prøve fly-landing i TOS i flysimulatoren og så videre, sier han.

Gjennom sine opplevelses- og læringsaktiviteter innen matematikk, naturvitenskap og teknologi, bidrar vitensentrene til å gjøre den teoretiske kunnskapen spennende for elevene.

- Vitensentrene utgjør et tilskudd til undervisningen, blant annet innen teknologi, som mange norske skoler mangler i dag. Vi i NITO mener at Vitensentrenes rolle som kunnskapsleverandør i skolen er viktig og må styrkes, påpeker Syr.