FINNSNES: Samtlige norske teleopreatører har ifølge Nettavisen Side 3 fått et brev fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom):

«Nkom ønsker ikke å komme i den situasjon hvor det er kritisk få mobilnummer igjen, slik som tilfellet var i 2005-2006 hvor man var nede i ca. 500.000 ledige mobilnummer. Derfor er det viktig å planlegge tiltak på et tidlig tidspunkt, både med hensyn til hvilke tiltak som bør/kan iverksettes og når dette eventuelt skal gjøres.»

Dermed kan det ligge an til at vi må gjennom en ny overgang, som den gang alle gikk fra fem- og sekssifrede nummer til dagens åttesifrede.

Nytt nummer

Ved en ny overgang vil alle få nytt telefonnummer.

I dag er det «kun» 3,75 millioner mobilnummer igjen — og disse spises opp i ganske stort tempo.

Men Nkom mener at konsekvensene vil være så store, at de vurderer følgende tiltak for å utsette overgangen mtil nisifrede nummer:

  • Åpne for at vanlige fasttelefonnummer kan brukes på mobil. Utfordringen her er blant annet å kunne skille mellom mobil og fasttelefon, blant annet grunnet ting som SMS og geografi.

  • Alle som har tvilling/trilling-SIM har i dag flere telefonnummer. Nkom vurderer å flytte alle disse ekstra SIM-kortene over til en 12-sifret nummerserie som i dag bare brukes til datakommunikasjon (f.eks. betalingsterminaler og alarmer). Effekten av dette er trolig begrenset.

  • Åpne for helt nye nummerserier som i dag er blokkert. I dag er det for eksempel 2 millioner tilgjengelige nummer mellom betalingsnumrene i 829-serien og 850-numre som brukes til fasttelefon. Det er også 2,3 millioner ledige nummer fra 855 20 000 til 878 00 000. Men igjen er det mulig forvirring opp mot betalings- og IP-telefoninummer. Og 2 millioner fra 888-serien til 900-serien. Dette frigjør mange nye nummer, men skaper en forvirring i gjenkjenningseffekten - og kan også være vanskelig for mobiloperatørene.

Teleoperatørene har fått frist på seg til 7. november med å komme til innspill til hva de mener kan gjøres.

- Telenor er positive til at bransjen høres såpass tidlig, og vi vil behandle dette svært grundig og svare innen fristen, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor, i en kort kommentar til brevet.